Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nordisk Mobiltelefon byter varumärke med King

Publicerad: 14 Maj 2008, 11:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

På måndag byter Nordisk Mobiltelefon namn till Ice.net. Samtidigt presenteras ett sponsorsamarbete med TV4s sändningar från fotbolls-EM. Reklambyrån King står för både strategi och kreativt tänk.


Nordisk Mobiltelefon är en uppstickare på den svenska mobil- och bredbandsmarknaden och är mest kända för sitt mobila bredband. Men namnet Nordisk Mobiltelefon har inte känts rätt och från och med måndag är det Ice.net som ska kommuniceras i alla kanaler.

- Vi behövde ett nytt varumärke som fungerade i både Sverige, Norge och Danmark. Nordisk Mobiltelefon har känts lite långt, både att säga och att använda i annonser och i sponsormeddelande till exempel, säger Lena Lindgren, marknadsdirektör för den svenska marknaden.

Det nya namnet Ice.net ska visa att det fysiska nätet är den viktigaste delen i verksamheten. Punkten har satts in för att varumärke och hemsideadress ska vara det samma. Namnet på bolaget kommer fortsätta vara Nordisk Mobiltelefon.

- Även Ice har en förklaring och står för I communicate everywhere. Det är dock inget vi kommer använda i vår kommunikation.

Det nya varumärket ska sättas med breda kampanjer i flera medier, bland annat print och tv, med start på måndag. Ice.net kommer även vara en av sponsorerna till TV4s sändningar från fotbolls-EM.

Det strategiska och kreativa tänket står King för, som sedan ett par månader är ny huvudbyrå för Ice.net. Varumärket ska användas i Sverige, Norge och Danmark, dock står King enbart för kommunikationen i Sverige. OMD är kvar som mediebyrå och Republic Relations är pr-byrå.

Nordisk Mobiltelefon lanserades 2007, först med enbart mobilt bredband och senare även med mobiltelefoni. Ett av argumenten för att locka nya kunder till Ice.net är att kunderna kan surfa i både Sverige, Norge och Danmark till samma kostnad som i hemlandet.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.