Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Norberg och Benulic utmanar Sveriges litteraturkritiker

Publicerad: 5 Augusti 2008, 06:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Johan Norberg och Boris Benulic, författarna bakom boken Allt om Naomi Kleins nakenchock, utmanar kritikerna som hyllade Naomi Kleins bok Chockdoktrinen till debatt på bokmässan. "De har visat en förbluffande okunnighet", säger Johan Norberg till Dagens Media.


Naomi Kleins Chockdoktrinen hyllades på de svenska kultursidorna när den släpptes förra året.

I boken Allt om Naomi Kleins nakenchock går debattörerna Johan Norberg och Boris Benulic till hård attack mot kultureliten, som de anser har svalt Naomi Kleins budskap utan någon som helst kritik eller granskning.

I en annons i Metro idag utmanar Johan Norberg och Boris Benulic kritikerna till debatt under höstens bokmässa i Göteborg. Några av kritikerna som nämns i annonsen är DNs Stefan Jonsson, Sverker Lenas, Ulrika Kärnborg och Jan Arnald, Aftonbladets Ann Charlott Altstadt samt Expressens Katrine Kielos.

"Vi två mot er allihop - eller så många ni kan få ihop. Ni väljer dag, tid och moderator; vi ordnar lokal och marknadsföring", skriver Johan Norberg och Boris Benulic i annonsen.

De fortsätter:

"Vi anklagar er för at ha missbrukat ert utrymme i media till att ge positiv uppmärksamhet åt en bok som inte förklarar utan bara förvanskar. Vi anklagar er för att ha svikit er uppgift som intellektuella och kritiker när ni inte granskat Kleins påståenden."

Johan Norberg säger till Dagens Media:

- Det mest anmärkningsvärda är att vi inte har hört något från dem. Det är ingen av dem som har varit lite självkritisk eller sagt att här kanske det fanns ett problem. Vi vill inte låta dem komma undan, de ska offentligt få förklara hur de tänkte och vad det är de sysslar med, därför tar vi dem till debatt.

Är det någon som har nappat på debatterbjudandet?

- Än så länge har jag inte hört ifrån någon. Men vi får väl se framåt dagen.

Hur mycket är det här ett pr-jippo för att marknadsföra er bok?

- Det är ett fullkomligt seriöst debatterbjudande. Vi räknar med att någon kommer att ställa upp, de flesta kommer ju att vara där. Ur pr-synpunkt så är det ett statement även om de väljer att inte dyka upp.

Allt om Naomi Kleins nakenchock ges ut av Voltaire Publishing.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.