Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nolltillväxt för Kanal 5

Publicerad: 25 maj 2009, 10:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Kanal 5 hade en svag tittarstart i år, men gör sin starkaste säsong någonsin när det gäller lokalproduktioner. Vd Jonas Sjögren tror på ökade marknadsandelar och berättar samtidigt att fjolårets resultat visar en nolltillväxt.


Kanal 5 tappade många tittare till konkurrenterna under årets två första månader, men har lyckats rejält med att locka tillbaka dem under mars till maj. Kanal 5:s tittartidsandel i målgruppen 15-44 år var 13,9 procent mars till 24 maj, jämfört med 13,7 procent i fjol, enligt MMS. Kanal 9 gick från en andel på 1,5 procent till 2,1 procent under samma period i 3-99 år.

Det är framför allt lokalproduktionerna som har bidragit till det ökande tittandet. De har nått en snitt-rating på 6 i målgruppen 15-44 år, enligt Kanal 5. Det är en ökning med 25 procent jämfört med förra rekordet i höstas. Den stora publikdragaren har varit Wipeout, som öppnade med kanalrekordet 925.000 tittare i mars. Andra bidragande lokalproduktioner är Färjan, Arga Snickaren och Söndagsparty.

- Vi gör en fruktansvärt stark mars till maj och ett sämre januari-februari, vilket var meningen. Mitt uppdrag är att leverera så hög vinst som möjligt genom att producera för mycket tittare under högsäsong och att undvika att dränera av vinsten med stora programsatsningar under lågsäsong, säger Jonas Sjögren.

Under 2007 växte Kanal 5 och Kanal 9 med nära 10 procent och omsättningen slutade på 1,1 miljarder kronor. Årets bokslut är inte offentligt ännu, men omsättningen ligger på strax över 1 miljard kronor, enligt Jonas Sjögren. Bolagets rörelsevinst är mindre än föregående år.

- Vi har traditionellt sett gjort en vinst på omkring 350 miljoner per år. Resultatet ligger i häraden 300 till 350 miljoner kronor. Det dras ner av att vi har satsat mer på Kanal 9 än föregående år.

Jonas Sjögren tillägger att bolaget självklart har påverkats av finanskrisen under det fjärde kvartalet, men att han trots allt är nöjd med året.

- Återigen har vi branschens absolut högsta rörelsemarginal. Våra stora tillväxtområden ligger i Kanal 9, regional reklam och online, även om Kanal 5 fortfarande är det stora maskineriet i verksamheten.

Hur ser försäljningen ut i år?

- Vi har ju sett tvåsiffriga tapp på marknaden och jag tror inte att Q2 kommer att vara bättre än Q1. Givet att tittandet har gått så bra för oss så tror jag ändå att vi kan ta lite marknadsandelar under Q2.

I höstens tablå får vi se en fortsättning på flera egenproduktioner - bland annat Arga Snickaren, Vem kan slå Fredrik & Filip, Färjan och SOS Gute. Bland de nya produktionerna syns Ullared, Roast på Berns, Silent Library och Nöjespokalen.

- Jag är ju Hallänning, så Ullared är väl en personlig favorit som jag tror på. Sen tror jag att Roast blir riktigt kul och att Färjan fortsätter att leverera, säger Jonas Sjögren.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.