Nöjesguiden i samarbete med Aplace

Nöjesguiden och butikskedjan Aplace går samman kring magasinsdistribution.

Foto: Press

Aplace Magazine blir en del av Nöjesguidens distribution. "Vår uppsida är att vi får synas i deras butiker och det öppnar även upp för andra större samarbeten", säger Pelle Tamleht, till Dagens Media.

Nöjesguiden och butikskedjan Aplace ingår ett samarbete som innebär att Aplace Magazine blir en del av Nöjesguidens distribution. 

Aplace Magazine kommer ut två gånger om året och kommer alltså från och med i år både ges ut som bilaga till Nöjesguiden och via de egna butikerna i Stockholm och Malmö. 

Pelle Tamleht, vice vd på Nöjesguiden, berättar att Nöjesguiden och Aplace tidigare arbetat med varandra men då främst kring event. 

– I höstas landade vi i att ta det stora steget och samarbeta kring den expertis Aplace har kring mode och det som Nöjesguiden gör bäst – print, säger han till Dagens Media. 

Upplagan av Aplace Magazine beräknas till totalt 110 000 ex och Pelle Tamleht säger att den främsta uppsidan för Aplace är att de får räckvidd. 

– Vår uppsida är att vi får synas i deras butiker och det öppnar även upp för andra större samarbeten. Vi får ur annonsperspektiv en fysisk plats att finnas på där annonsörer kan möta målgruppen under en längre period. 

Hur ser det affärsmässiga upplägget ut?

– Det ekonomiska upplägget håller vi för oss själva. Det jag kan säga är att båda kommer arbeta med den kommersiella biten men Aplace kommer arbeta mer strategiskt och Nöjesguiden mer med annonsförsäljning. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-01-29 11.36

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: