Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nöjesannonsörer ratar DN

Publicerad: 9 Januari 2002, 10:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

En stor del av nöjesarrangörerna har stoppat sin annonsering i Dagens Nyheter. I långdragna förhandlingar har parterna försökt enas om avtalsvillkoren. Bland annat vill Dagens Nyheter höja priset, något annonsörerna inte går med på.


- Dagens Nyheter vill höja priset och konjunktursäkra sina annonsintäkter. Det är en vanlig strategi bland stora medier. Men de får inte någonting eftersom de tappat i läsare, säger Arne Hellevik, vd på Branschmedia som förmedlar nöjesannonser och förhandlar i frågan.

Förhandlingarna, som pågått sedan slutet av december, gäller annonsering från både biografer, teatrar, konsertarrangörer och museer. Dagens Nyheter vill enligt Arne Hellevik höja priset med mellan 2,5 och 5 procent beroende på aktör.

- Tidigare var exempelvis På Stan stor bland 15 till 39-åringar i Stockholmsområdet. Men idag har Metro och Svenska Dagbladet 65 procent av den målgruppen i området, medan DN På Stan bara har 35%. Jag har mandat att fördela pengar och de som tappat i läsare och förtroende ska inte höja sina priser.

Dagens Nyheter vill också ändra förutsättningarna för bioannonsörer, även detta enligt Arne Hellevik. Tidningen vill låsa upp bioannonsörerna i årslånga avtal, vilket enligt honom är omöjligt för en säsongs- och produktkänslig bransch som bio.

Urban Hilding, försäljningsdirektör på Dagens Nyheter, vill inte kommentera innehållet i förhandlingarna.

- Jag kommenterar inte en förhandling som pågår, det tycker jag inte är etiskt korrekt. Hur priser och avtal ser ut idag är en sak mellan oss. Men jag hoppas att frågan är löst snart. Vi för en god diskussion, säger han.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.