Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ninja lyfte DIF Hockey

Publicerad: 30 Januari 2009, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Djurgården Hockey var det första företaget att pröva Kanal 5:s nya annonspaket "Ninja", en kombination av webb och tv. Sedan annonseringen började har man slagit besöksrekord på sajten och ökat publiksnittet med 1.000 personer. <b>Se reklamfilmen på Dagensmedia.se.</b>


Intresset för hockey i Stockholmsregionen har dalat de senaste åren. Hammarby har gått i konkurs och AIK har spelat sig ur högsta serien.

DIF Hockey har under januari försökt locka tillbaka publik med, bland annat, annonspaketet "Ninja". En satsning som varit lyckad, enligt marknadschefen Claes Forsberg.

- Vi har en tacksam produkt som passar tv-mediet på ett bra sätt. Samtidigt kan man köra en rörlig banner där man endast är två klick från att få en bekräftelse på biljettbokningen, säger han.

Sedan annonseringen började i januari har publiksnittet på de tre följande matcherna höjts med 1.000 sålda biljetter, jämfört med motsvarande period tidigare år.

- Och då har vi räknat in den första matchen mot Linköping, då publiksiffran var extremt låg eftersom reklamen inte hunnit ge effekt, säger Claes Forsberg.

En biljett kostar i snitt 140-150 kronor.

- Då kan man ju räkna ut själv vad det inneburit för oss i extra intäkter, säger han.

DIF Hockey slog också besöksrekord på sin sajt två gånger förra veckan.

Läs mer i Dagens Media nummer 2, 2009. - Det är där vi kan påverka vår publik, antingen genom att få dem att komma tillbaka eller styra dem mot biljettförsäljning och matchinformation, säger Claes Forsberg.

"Ninja" kombinerar tv-spotar och displayannonsering och reklamspotar på webben. Namnet är valt för att markera att främsta konkurrenten är TV4:s annonspaket "Sumo", som funnits sedan 2003.

- En ninja är ju smart, smidig och effektiv. Okonventionell. Sumo, det är väl stora män som brottas, säger Sami Vikback, chef för regional försäljning på Kanal 5.

Läs mer om Ninja och om TV4:s svar på den nya konkurrensen i Dagens Media nummer 2, 2009.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.