Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Niklas Angergård: "Klarna kändes mest spännande"

Publicerad: 27 Augusti 2013, 05:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

Niklas Angergård, nytillträdd varumärkes- och marknadschef för Klarna har ambitionen att skapa ett varumärke i världsklass.


Ämnen i artikeln:

TeliaSASKlarna

I går berättade Dagens Media att Niklas Angergård lämnat sitt jobb som marknadsdirektör på Telia efter nio månader för att bli varumärkes- och marknadschef på Klarna.

Vad lockade dig till Klarna?

– Jag hade förmånen att ha några olika intressanta möjligheter att välja på och beslutade mig efter lite tankemöda att välja Klarna. Det kändes mest spännande på något vis. För mig är Klarna, tillsammans med Spotify och några till, ett av de absolut intressantaste bolagen i Skandinavien just nu, säger Niklas Angergård till Dagens Media.

Han fortsätter:

– När de nu höjer ambitionen ytterligare på marknadssidan, så känns det som att de och jag själv kan få utväxling på min bakgrund i skärningen mellan affärsfrågor och kommunikation. Det var en bra matchning.

– Och efter drygt fem år hos SAS och Telia som jag verkligen älskat, så ser jag nu fram emot att arbeta i en mer entreprenöriell och snabbrörlig organisation. Omväxling förnöjer. Det blir naturligtvis inte som att gå tillbaka till Storåkers McCann-tiden, Klarna är ändå 800 personer på åtta marknader, men lite mer åt det hållet

Varför slutade du så snart på Telia?

– Det fanns bara en intressant roll för mig i den nya organisationen som rullades ut under våren och när jag inte fick den vill jag vara ärlig både mot mig själv och mot Telia. Med facit på hand kan jag konstatera att det var ett väldigt lyckat beslut, även om det kändes lite läskigt då.

Hur kommer du att jobba för att stärka Klarnas varumärke?

Det får jag återkomma till. Ambitionen är hög. Vi behöver ett internationellt varumärke i världsklass för att de exceptionella framgångarna ska fortsätta.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

TeliaSASKlarna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev