Gå direkt till textinnehållet

Nike Carlstoft får ny topproll inom Dentsu Aegis

Bild 1/2

Nike Carlstoft har tidigare varit vd på mediebyrån Carat.

Foto: Janne Næss

Dentsu Aegis stärker koncernledningen och utser Nike Carlstoft till chief operating officer.

Kommunikationsnätverket Dentsu Aegis stärker upp koncernledningen med en helt ny chief operating officer-roll som axlas av Nike Carlstoft, tidigare vd på Carat. 

Christine Völcker, nuvarande vice vd, blir tillförordnad vd för Carat tills vidare.

Nike Carlstoft kommer framöver ansvara för Dentsu Aegis övergripande kommersiella agenda och vidareutveckla koncernens integrerade erbjudande, positionering och leverans till kund.

Som vd för Carat har hon lett utvecklingen av byrån sedan 2013, och under dessa fem år ökat omsättningen med 65 procent. 

Samtidigt har Carat de senaste tre åren vunnit kunder som H&M, Ikea, Procter & Gamble och Telia och av Recma utsetts till landets ledande mediebyrå. 

– Det ska bli spännande med en ny utmaning och att få fortsätta att utveckla vårt erbjudande och få utvecklas inom Dentsu Aegis. Efterfrågan från våra kunder på helintergrerade kommunikationslösningar ökar, så det ska bli väldigt spännande att få utveckla detta ännu mer, säger Nike Carlstoft till Dagens Media. 

Vad hoppas du att det ska innebära för Dentsu Aegis som nätverk att tillsätta en sådan här övergripande roll?

– Ett ännu större fokus på våra kunder och deras utveckling och att tillsammans med koncernledningen driva hela vårt erbjudande och våra tillväxtambitioner.

Det här innebär också att du lämnar vd-posten på Carat – vad tar du med dig från   den tiden?

– Nu kommer jag få fortsätta arbeta nära Carat, våra fantastiska människor och kunder, tillsammans med ett utökat samarbete med övriga byråer i koncernen så det känns mer som full fart framåt. Mina år som vd på Carat är det roligaste jag har gjort hittills, mycket tack vare de bästa kollegorna och jag har väldigt stort förtroende för Christine, Carats ledningsgrupp och alla medarbetare.

Dentsu Aegis koncernchef Mattias Behrer säger i ett pressmeddelande att Nike Carlstoft de senaste åren genomfört "en total transformation av Carat på ett imponerande sätt, strukturellt, kulturellt och finansiellt".

– En avgörande faktor i detta är Nikes passion och förmåga att förstå, driva och utveckla kundernas affär genom ett starkt inkluderande ledarskap och tydligt strategiskt kundfokus. 

– Vi har en fortsatt offensiv agenda för Dentsu Aegis som bygger på ännu starkare samordning och utveckling av hela husets resurser och att se till att all kompetens i våra 9 byråer kommer alla kunder till godo i integrerade, datadrivna helhetslösningar. Vi kommer dessutom utveckla befintliga och skapa nya affärsområden, både organiskt och genom förvärv, och behöver därför stärka ledningsgruppens kapacitet genom en COO-roll med stark kommersiell profil. Nike är som skapt för denna roll och jag är otroligt glad att hon vill ta sig an utmaningen, fortsätter han. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2019-01-22 10.21

Dela artikeln: