Nyheter
Niconovum gör kampanjdebut
Publicerad: 4 september 2008, 08:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
I somras fick läkemedelsföretaget Niconovum rökavvänjningsprodukterna Zonnic godkända av Läkemedelsverket. Nu kommer den första kampanjen. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>
Print för Zonnic. Niconovum är ett relativt nytt svensk företag och Zonnic är den första produkten att nå marknaden. Företagets allra första kampanj går upp på måndag och är gjord av danska DDB. Målet är dels att sätta det nya varumärket Zonnic, och dels att lansera en munspray och ett nikotintuggummi.
- Framför allt vill vi kommunicera produktfördelarna, att de har en snabb effekt. Det är också tanken med namnet Zonnic som kommer från det engelska uttrycket supersonic som betyder överljudshastighet, säger Mats Håkansson, marknadsdirektör på Niconovum som tidigare har jobbat med Nicorette.
Han vill att Zonnic ska ses som en positiv produkt som konsumenterna kan vara stolta över att använda.
- Min erfarenhet från Nicorette är att många ser det som en svaghet att använda rökavvänjningsprodukter och det är medicinskt och tråkigt. Vi vill sätta Zonnic med humor och glimten i ögat, men ändå med trovärdighet. Även designen är gjord för att kännas läcker och positiv.
Kampanjen går i tv, print och på webben. I den 40 sekunder långa reklamfilmen får vi se en flygplanspassagerare som har fått en jobbig och högljudd stolsgranne.
- Vi tror att många rökare kan känna igen sig i situationer där man önskar att man snabbt kunde få hjälp mot röksuget.
Hur mycket kampanjen kostar vill dock inte Mats Håkansson svara på.
- Det är en ganska tung kampanj. Jag kan inte säga hur mycket den kostar, men det är ett tvåsiffrigt miljonbelopp.
Arbetsgrupp på DDB Danmark: Michael Jakobsen, ad; Puk Rohde, planner; Lotte Rask, projektledare. Produktionsbolag är Bacon CPH och filmen är regisserad av Martin Werner. Webbproduktionen är gjord av Tribal DDB i Danmark och mediebyrå är OMD.