Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Newsmill byter säljbolag och startar annonspaket

Publicerad: 6 Februari 2009, 13:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

PM Nilsson, Leo Lagercrantz och Karin Eder-Ekmans sajt Newsmill lägger säljet på Erik Hambergs nystartade säljbolag Adwell. Samtidigt lanserar Bonnier ett opinionspaket.


Newsmill har på kort tid lyckats locka många tunga politiker och debattörer att skriva på sajten. Men annonsförsäljningen har inte varit lika framgångsrik.

Newsmill byter nu säljbolag, från Mediaact till Adwell. Adwell drog igång vid årsskiftet av Erik Hamberg, som slutade som TV4.ses försäljningschef i oktober.

- Vi hoppade på hans tåg kan man säga. Vi känner till Erik sen tidigare och är jättesugna på att jobba med honom, säger PM Nilsson.

Hur går försäljningen?

- Jag har goda förhoppningar på det nya samarbetet. Men att annonskonjukturen är dålig är det nog fler än vi som känner av. Vi skulle kunna dumpa priserna bara för att ha annonser, men det vill vi inte. Vi tar skäligt betalt.

Newsmill säljer också debattutrymme till företag och organisationer, som lyfts fram extra mycket. 50.000 kronor är bruttotaxan för tjänsten, som kallas Seminarium och först ut var Svenska kyrkan, i förra veckan. Även Nätverket för framtidens energi, har nappat.

Bonnier lanserar nu ett opinonspaket, där man kan köpa debattutrymme på Newsmill, med displayer på VA.se, Expressen.se, och TV4.se, som slussar besökarna till debattinlägget.

- Då blir debattutrymmet som en kampanjsajt, säger PM Nilsson.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.