Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Newsmill bygger om

Publicerad: 3 November 2008, 08:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:37

Newsmill går snart ur beta-versionen. Men redan efter två månader bygger man om sajten. "Vi har upptäckt att nätet är mycket långsammare än de traditionella medierna", säger PM Nilsson.


PM Nilsson, Leo Lagercrantz och Karin Eder-Ekmans sajt Newsmill har nu funnit i två månader. Om någon vecka går man ur sin beta-version. Men redan nu görs Newsmill om.

Tanken med Newsmill är att redaktionen ska ta fram ett antal för dagen heta debattämnen. Sedan ska besökarna och utvalda debattörer skriva artiklar, kommentera och blogga om dem.

- Men vi har upptäckt att nätet är mycket långsammare än de traditionella medierna, säger PM Nilsson.

Hur menar du då?

- Det går inte att ha en sådan hastighet som vi trodde att vi kunde ha. Det tar ofta några dagar för folk att vakna och börja snacka och vilja skriva artiklar om saker.

Toppartiklarna ska förnyas lika ofta som nu, men de gamla debatterna ska synas på förstasidan och vara enkla att dyka in i. Dessutom ska Newsmills bloggare, som Pär Nuder, Karolina Lassbo och Manuel Ferrer, lyftas fram ytterligare.

Newsmills mål är att ha 100.000 unika besökare i veckan. Som mest har man haft 88.000.

- Det varierar något oerhört. Om man tar bort länkar från andra medier så växer vi sakta men säkert vecka för vecka. Men det beror helt på vad de andra gör, länkar kvällstidningarna sticker det i väg.

- Publicistiskt har det gått snabbare än jag någonsin kunde tro - vi behöver knappt förklara vad vi är längre när vi ringer folk och ber dem skriva. Det trodde jag skulle ta längre tid att jobba in.

Hur går annonsförsäljningen?

- När vi kommer ut beta-versionen ska annonserna släppas på. Det som väcker störst intresse är formatet seminarium, där företagen kan diskutera och lyfta frågor. Det verkar finnas ett stort behov av att prata, det förekommer mycket åsiktsannonsering i pressen.

Hur mycket har ni sålt för?

- Det kan jag inte berätta.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.