Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Newsdesk-utmanare garanterar kunderna publicering i media

Publicerad: 20 November 2008, 10:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Press24 hjälper mindre företag med att få ut sitt budskap till media. Nu säger de sig garantera att kunderna får sin nyhet publicerad i minst två nyhetsmedier, genom "samarbeten".


Press24 hjälper företag att få publicitet genom att skicka pressreleaser till medier. Bolaget har funnits sedan 2006 men vill nu på allvar etablera sig på marknaden. I ett utskick till potentiella kunder skriver bolaget:

"Nu kan vi garantera att just er nyhet publiceras i media!...Den nya unika funktionen PressImpact garanterar att du inom 72 timmar får din nyhet publicerad i minst två nyhetsmedier på webben".

Pernilla Sävström är chef på Press24.

Hur kan ni garantera utrymme i medier?

- Vi har ett samarbete med olika medier.

Hur ser det samarbetet ut?

- Vi har en del privata kontakter som driver de här medierna.

Vilka medier handlar det om?

- Medier som har ett bra antal besökare. De har förmodligen mindre besökare än Dagens Industri, men de ligger väl runt 100.000 i månaden. Bulletin.se är ett exempel. Vi vet att människor söker information på nätet och sökmotorerna hittar redaktionell text. Det ger högre förtroende att finnas med på redaktionell plats än att köpa annons.

Press24 öppnade ett nytt kontor i september och ska rekrytera personal. Inom två år räknar man med att ha över 1.000 användare och omsätta över 10 miljoner kronor. Newsdesk är en konkurrent, säger Pernilla Sävström.

- Men vi fokuserar mer på nätet. Dessutom har de många journalister som går dit och söker, vi skickar ut pressmeddelanden till tidningar som våra kunder, mindre företag, vill publiceras i.

Och då garanterar ni att de nappar?

- Vi har också kartlagt vilka medier på nätet som i väldigt stor utsträckning publicerar näringslivsnyheter. Därför kan vi garantera det. Men om de mot förmodan inte publicerar får kunderna pengarna tillbaka.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.