Gå direkt till textinnehållet

New York Times gör storsatsning på AI

Foto: Pixabay

New York Times vill kunna skapa personaliserade nyhetsflöden med hjälp av artificiell intelligens.

Meredith Kopit Levien, operativ chef på New York Times, berättade på en mediekonferens i dagarna att tidningen framåt kommer investera "aggressivt" i medarbetare som har en bakgrund inom artificiell intelligens (AI), maskininlärning, datavetenskap och mobilteknik. Det skriver Adage.

Syftet med satsningen är att kunna skapa mer personaliserade nyhetsflöden och på så sätt få publiken att komma tillbaka. 

New York Times är kända för att gå i bräschen för att få publiken att betala för journalistik. Tidningens egen framgångsstrategi har historiskt varit att hitta starka journalistiska berättelser som inte går att få någon annanstans och på så vis fånga betalande läsare. Strategin har redan fått dem att nå en miljard dollar från betalande prenumeranter, skriver Adage. 

Tidigare under hösten meddelade New York Times att de dragit in 258 miljoner från prenumerationer under det tredje kvartalet, vilket motsvarar en ökning på 4,5 procent i jämförelse med samma period förra året. 

Enligt Meredith Kopit Levien är det dock vanligt att de som blivit prenumeranter genom ett prova på-erbjudande försvinner när provperioden gått ut. 

– Vi har ett enormt värde i det vi redan producerar. Utmaningen ligger i att erbjuda det värdet till människor, utifrån de signaler vi får från dem baserat på vad som intresserar dem. Ni kommer märka av att vi blir mer aggressiva på det inom de kommande åren, sade hon enligt Adage. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-12-04 14.54Uppdaterad 2018-12-04 14.59

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: