Netric och Brand Metrics i mätsamarbete

Samarbetet ska öka transparensen inom den programmatiska handeln.

Adtech-bolaget Netric har teamat upp sig tillsammans med mätbolaget Brand Metrics. Genom samarbetet kan publicister mäta och rapportera om vilken effekt kampanjer har haft på annonsörernas varumärken. Det nya samarbetet gäller den programmatiska handeln. 

Daniel Ahlbert, vd på Netric, säger att det tidigare varit svårt att mäta varumärkeseffekten genom programmatiska köp då det har funnits vissa tekniska begränsningar. 

Genom samarbetet hoppas han att den programmatiska handeln ska bli mer transparent. 

– Det kan vara svårt för publicister att bevisa sitt värde när all information ligger på DSP. Det här stärker transparensen då publicisterna kan få mer bevis på effekten av en kampanj, säger han till Dagens Media. 

Samarbetet går enkelt förklarat ut på att en liten andel av de som exponerats för kampanjer svarar på en fråga om hur de uppfattar annonsörens varumärke. 

Sedan kan Brand Metrics algoritm beräkna vilket varumärkeslyft olika kampanjer har skapat. 

 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-10-24 09.45Uppdaterad 2018-10-24 13.00

Ämnen i artikeln: