Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Netratings köper Jupiter MMXI

Publicerad: 26 Oktober 2001, 11:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Internetmätningsföretaget Netratings köper ut AC Nielsen ur samriskbolaget AC Nielsen Eratings.com. Samtidigt köper Netratings konkurrenten Jupiter MMXI, och tar därmed ett fast grepp internetmätningsmarknaden.


- Det här är vårt sätt att få till en global standard, säger Fiona Holdsworth,

kommunikationschef AC Nielsen Eratings.com.

Affären mellan Netratings och Jupiter MMXI, värd 750 miljoner kronor,

offentliggjordes för inblandade svenska företag i morse. Den har dock ännu inte

kommit till avslut och Fiona Holdsworth räknar med allt blir klart första

kvartalet 2002. Hur det påverkar AC Nielsens och Jupiter MMXIs verksamheter i

Sverige kan hon ännu inte säga.

Björn Engwall, marknads- och försäljningschef för AC Nielsens Eratings i

Sverige, är även han oviss.

- Tankarna med detta är just att stärka internetmarknaden som en kanal och att

få ihop och erbjuda marknaden en stabil valuta. Mer vet vi ännu inte, vi fick

reda på affären i morse, säger han.

Hur påverkar detta marknaden för internetmätning i Sverige?

- Vilka tjänster, tekniker och analysfunktioner som ska tas tillvara ur de

olika bolagen är inte klart. Fortfarande gäller att vår teknik stämmer överens

med Kias rekommendation och MMXI måste göra en del förädringar för att passa

in. Hur det påverkar vilka som blir kvar vet jag inte.

Lars Björkman, vd för Jupiter MMXI är också nyligen informerad. Han tror att

det nya bolaget kan bli en stark spelare, men han fortsätter att utveckla sina

produker och tjänster tills affären är i hamn.

- Nielsen och vi jobbar på i i separata spår. Vi statsar på våra produkter till

något är klart.

Finns det plats för både era och Nielsens tjänster i samma bolag på den svenska

marknaden?

- Det är för tidigt att säga. Men de tjänster som Jupiter MMXI har ska vi satsa

på. Vi kommer också att jobba i en grupp för att se vilken synergi vi kan nå

mellan de två bolagen. Exempelvis när det gäller panelmätningar får vi se vad

vi kan åstadkomma tillsammans.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.