Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

- Nej, vi socialdemokrater använder inte SVD i mediemixen

Publicerad: 11 maj 1999, 04:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:34

EU-kampanjen är i full gång och partierna slåss om väljarna. För 15 miljoner ska socialdemokraterna få folk att rösta på dem. Telemarketing och direktreklam ingår i mediemixen, berättar Per Tenggren är informationsombudsman.


Finns det något politiskt i ert medieval?

- Nej, vi tittar på vad de grupper av väljare som är intresserade av vår

politik konsumerar och lägger reklamen där. Expressen, till exempel, är bred

och folklig som läses av hög och låg, röd och blå, beroende på läsvanor

hemifrån. Däremot skulle vi inte ligga i Svenskan.

Vilken mediemix använder ni er av?

- Vi har en begränsad budget i detta val och har satsat ganska mycket på breda

medier. Basen är kvällspress, morgon- och landsortspress samt rikstäckande

utomhuspelare. Dessutom kör vi telemarketing och direktreklam i områden där vi

tror att folk är intresserade av oss.

- Kvällstidningarna når brett men har något lägre trovärdighet än

morgontidningarna, så där använder vi mycket rubriker och sammanfattande

texter. I morgontidningarna som folk läser lite längre tid skriver vi längre

förklarande texter.

Använder ni er alltid av samma mediemix i alla valkampanjer?

- Basen med tidningarna och utomhus är densamma eftersom vi har ett behov av

att nå alla väljare och vi vet att vi når ut med dessa medier. Sedan bygger vi

målgruppsinriktade insatser som vi varierar i storlek och antal. I den här

kampanjen är det telemarketing- och direktreklamen.

Vilken är er målgrupp i den här kampanjen?

- Alla vi tror kanske kommer att rösta på oss. Dels socialdemokrater som kan

behöva en puff för att gå och rösta, men också andra. Jag kan inte säga mer om

målgruppen, för informationen kan vara användbar för våra konkurrenter.

Hur kommunicerar ni med målgrupperna?

- Vi försöker berätta om varför det är viktigt med socialdemokrater i

parlamentet. Vi betonar det vi vill göra där.

Hur mycket pengar kostar en röst?

- Den som det visste, då skulle mitt arbete vara enkelt. Men det går inte att

mäta vad det är som gör att folk röstar.

Vad går kampanjen lös på?

- 15 miljoner kronor, men då är byråproduktioner inräknat också. Det är lite

drygt en tredjedel av en vanlig valrörelse.

Använder ni er av medie- eller reklambyrå i den här kampanjen?

- Ja, reklambyråerna Hemma, The Gate och MOR. The Gate mobiliserar kampanjen

till de egna medlemmarna och MOR har hand om direktreklamen.

Tia Jansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.