Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Negativt trendbrott för reklamköpen

Publicerad: 18 November 2008, 10:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Reklamköp via mediebyråer minskar för första gången på länge. "Europa är inne i en nolltillväxt och det vore konstigt om det inte färgade av sig på medieinvesteringarna", säger Stefan Barholm, vd på Vizeum.


Sett över hela 2008 har mediebyråinvesteringarna ökat med 6 procent. Det är betydligt högre än reklammarknaden i stort, som enligt IRM ökat med 3,7 procent. Men efter år av positiv tillväxt bromsade annonsvolymerna förmedlade via mediebyråer i oktober. Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer, erkänner att det rör sig om "ett trendbrott".

- Men man ska inte stirra sig blint på en månad, hittills i år har investeringarna ökat. Sedan får vi se vad som händer under 2009, säger han.

Martin Hugosson, chef för OMD i Göteborg, tror att minskningen beror på två saker:

- Finanssektorn har pausat, vissa bolag finns ju inte ens kvar. Samtidigt var september en väldigt bra månad för tv och när det bokas kampanjer där som går in i oktober landar investeringarna i september, säger han.

Att landsortspress går fortsatt bra tro han beror på att fler lokala annonsörer anlitar mediebyrå.

- Den lokala marknaden är numer lika komplex som den på riksnivå. Då vänder sig fler till mediebyråer och våra bokningar ökar.

Göran af Klercker, Sverige-chef på Aegis, säger att mätningen kan tolkas som att lågkonjunkturen är här.

- Men samtidigt q4 är ofta en justeringsmånad för många. Vi kommer att sluta det här året positivt och jag tror inte heller att den här mätningen ger någon indikation för framtiden, det ligger för mycket damm i vägen, säger han.

De kommande månaderna blir "jäkligt spännande", säger han:

- Jag tror att julhandeln kommer att gå ned jämfört med föregående år, trots HUIs positiva prognos. Folk har mindre pengar och deras aktier har gått ned. Då lägger man mindre på saker som gåvor.

Vizeums vd Stefan Barholm har haft det tvivelaktiga nöjet att uppleva ett flertal lågkonjunkturer. Han säger att han inte är förvånad över siffrorna från Sveriges Mediebyråer.

- Europa är inne i en nolltillväxt, kanske en recession. De branscher som drabbats hårdast, som finans och bil, har dragit ner ännu mer.

Vad ger ni era kunder för råd i dessa tider?

- Kan man överväga att inte helt överge annonseringen är det bra, om man inte vill försvinna ur kundernas medvetande och hålla uppe köptrycket. Det gäller att försvara sin share-of-voice i förhållande till de andra, även i en nedgång.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.