Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nederländska TTG intresserade av Bibel

Publicerad: 23 Februari 2000, 08:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:31

Efter lanseringen av heminredningstidningen Residence, letar nederländska Telegraaf Tijdschriften Groep, TTG, efter nya tidningsidéer för den svenska marknaden. En darkhorse är Bonniers nyligen nedlagda Bibel, vars personal TTG för diskussioner med.


- Bibel var ett mycket intressant magasin. Bara namnet var genialiskt, säger

Rubert van Woerkom, förlagschef på TTG.

Han säger sig också vara imponerad av Pop, tidningen som gjordes av delvis

samma redaktion som skapade Bibel. Efter vad Dagens Media erfar för TTG vissa

diskussioner med personal från Bibel.

Lanseringen av Residence i Sverige är TTGs första försök att publicera

tidningar utanför Nederländerna.

TTGs plan är att ge ut ett nytt magasin i Sverige varje år. Det innebär att

nästa tidning ska lanseras år 2001. Residence har en nederländsk förlaga, men

enligt Rubert van Woerkom behöver inte nästa magasin bygga på ett redan

existerande.

Residence siktar på att nå en upplaga på 40.000 ex på tre års tid. Då ska

prenumerationsstocken ligga på 15.000-20.000 prenumeranter. Tidningen ska till

50 procent finansieras av annonser, varav en betydande blir bostadsannonser.

TTG är en av Nederländernas största mediekoncerner och ger ut 18 tidningar,

från den största dagstidningen De Telegraaf, magasin om livsstilar för män,

skvaller, hip-hop och flera trädgårds- och sportmagasin. TTG sysselsätter 5.000

medarbetare och omsätter över sex miljarder kronor.

TTGs intåg i Sverige är den första större satsningen från en internationell

mediekoncern sedan Hachette gav ut Elle i Sverige 1988.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.