Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nec säljer projektorer med vårkänslor

Publicerad: 6 Mars 2001, 06:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Nec Scandinavia vill locka stressade affärsmän på Arlanda att köpa projektorer med eventmarknadsföring som ger en försmak av våren. I tidningsannonser och en reklamfilm på internet ska sedan samma affärsmän övertygas att projektorerna är jordens enklaste.


Elektronikföretaget Nec Scandinavia har tillsammans med reklambyrån Lundberg &

Co och mediebyrån Carat utformat en kampanj som rejält skiljer sig från vad

företaget tidigare gjort.

- Tidigare har vi varit otroligt traditionella. Vi körde antingen print eller

tv - och eventuellt något dr-utskick, säger Jenny Nilsson, marknadschef på Nec

Scandinavia.

På Arlanda flygplats kommer Nec med hjälp av eventbyrån Creator att rikta sig

direkt till stressade affärsmän på väg till och från Stockholm. Alla detaljer

kring aktiviteten är inte klara, men Nec vill skapa vårkänslor på perrongen

till snabbtåget Arlanda Express. Det ska ske med hjälp av de projektorer som

företaget också vill sälja.

- Vi vill bryta av den kala miljön där ute för att få deras uppmärksamhet,

säger Jenny Nilsson.

Bild- och ljudintryck från projektorerna ska blandas med någon form av

konstgräs, allt för att få den rätta vårkänslan. Samtidigt kommer en reklamfilm

för projektorerna att vevas på perrongens bildskärmar, så kallade outdoor

evolution-skärmar.

- Temat för kampanjen är: "Jordens mest lättanvända projektorer", säger Jenny

Nilsson.

Kampanjen startar i vecka tolv med tidningsannonser i Dagens Industri, Veckans

Affärer och Computer Sweden. Samtidigt börjar Nec köra en streamad reklamfilm

på internet. En vecka senare börjar aktiviteten på Arlanda.

Istället för att till exempel köpa en bannerkampanj valde Carat det så kallade

Kalle bakom-formatet, vilket innebär att reklamfilmen dyker upp i ett eget

fönster bakom det öppnade sajtfönstret. När sedan användaren stänger det första

fönstret dyker reklamfilmsfönstret upp.

Jenny Nilsson säger att internetdelen av kampanjen kostade 100.000 kronor och

ger 100.000 visningar. Den tekniska utformningen är sådan att filmen endast kan

visas en gång i varje dator och därmed skulle antalet personer som ser filmen i

princip vara lika många som antalet visningar.

Enligt projektledaren på Carat, Magnus Tidbecks beräkningar skulle det på grund

av låg klickfrekvens kosta 2 miljoner kronor för att via banners nå ut till

motsvarande antal människor.

Nec Scandinavias mediebudget för kampanjen är 750.000 kronor. Fördelningen är

print, 510.000 kronor, internet, 100.000 kronor och event, 140.000 kronor.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.