Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Navigeringskaos när nätet sväller

Publicerad: 18 April 2008, 07:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Det blir allt enklare att publicera på nätet och många webbplatserna växer sig snabbt stora. Lidande blir sökfunktioner och navigering och besökarna som inte hittar det de letar efter.


I en rapport från Web service awards har 400 sajtansvariga på allt från mediaföretag till kommuner och organisationer tillfrågats om hur de upplever kvaliteten på sina sajter.

Undersökningen visar att över 30 procent är missnöjda med sina sökfunktioner och nästan 40 procent upplever att de inte har rutiner för granskning och bearbeting av texter innan de publiceras på webben.

- De ekonomiska och tidsmässiga hinder som förr fanns för att publicera på nätet finns inte länge. I dag har webbplatser en tendens att bli allt större. Är strukturen byggd för 100 undersidor och man plötsligt har 500 sidor är risken stor att navigeringen inte hänger med, säger Pierre Du Rietz, vd och chefsanalytiker på Web service award.

Enligt honom finns det mindre lyckade exempel på sidstrukturer inom alla branscher. Ofta handlar det om resursproblem och att ingen på företagen tar riktigt ansvar för strukturer och navigering. Han anser dock att mediaföretag är bättre än andra.

- Medierna har ofta legat långt framme och tidigt gjort om sina webbplatser för att hålla måttet när informationsmängden ökar. Sedan väntar jag på att företagen ska bli bättre på att uppmärksamma long tail-problematiken och fokusera mer på att optimera undersidor på sajterna.

Enligt rapporten anser var tredje tillfrågad webbplatsansvarig att de inte har tillräckliga resurser för att hantera innehållet på sina webbplatser. I rapporten framgår också att 40 procent av företagen planerar ombyggnader av sina webbplatser under året för att komma till rätta med problemen.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.