Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 12 December 2001, 12:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19
I en kandidatuppsats vid Uppsala universitet påvisas nättidningarnas möjligheter för överlevnad. Baserat på intervjuer med aktörer i branschen levererar studenterna tesen: Möjligheten finns, men inte alla klarar det.
Uppsatsen är skriven av Katarina Båth och Jon Leander-Engström vid
företagsekonomiska institutionen. Rubriken lyder "Nättidningarnas lönsamhet"
och frågorna de ställer sig är: Har vi sett slutet för nättidningarna? och
Vilka kan överleva i konkurrensen?
- De som har sämst förutsättning att klara krisen är rena nätpublicister som
Ekonomi24, 24 timmar och Feber. De saknar ett starkt varumärke som
nyhetsförmedlare och har inga möjligheter att utnyttja synergieffekter ur
publicering i andra medier, säger Katarina Båth.
För enligt uppsatsen är synergieffekter, tillsammans med försäljning av
relaterade produkter samt innehåll, receptet. Aktörer som publicerar sig i
flera kanaler kan bättre utnyttja synergieffekter för kostnader för
nyhetsproduktion, annonsering och marknadsföring.
- Aktörerna med en pappersprodukt i botten säger själva att de skulle kunna
utnyttja sina befintliga organsiationer för nätverksamheten bättre. Exempelvis
när det gäller annonsförsäljning, men även när det gäller att få journalisterna
att tänka i flera kanaler, säger Katarina Båth.
Försäljning av relaterade produkter är en modell som kommer från USA.
Exempelvis säljer sportnyhetssajter biljetter till evenemang och liknande. I
Sverige är dock motståndet mot sådan verksamhet stort, enligt Katarina Båth.
- Överlag är traditionella publicister ovilliga att prova nya saker som de tror
kan påvera deras trovärdighet. Men min personliga åsikt är att de borde försöka
när verksamheten i övrigt är så olönsam, säger hon.
Vidareförsäljning av innehåll från nischade till breda medier är en annan
lösning enligt studenterna.
Medieaktörer som innehar flera kanaler möts av andra problem än de rena
nätpublicisterna enligt uppsatsen. Kannibaliseringen, där dubbelpublicering
utarmar pappersproduktens funktion och driver läsarna till de avgiftslösa
nätet, är ett. Varumärkesbyggandet är ett annat.
Med varumärkesbyggandet menar studenterna att en stark nätupplaga bygger hela
tidningsvarumärket. Men en innehållsrik och funktionell sajt drar också läsare
från papperet till nätet. Lösningen är att nyttja de olika kanalernas unika
funktioner.
- Nätet kan vara snabbare och rymma mer än en pappersprodukt. Det är också
sådant som det bör användas till, säger Katarina Båth.
Studenternas förslag är att på kort sikt börja ta betalt för att få in några
intäkter överhuvudtaget. Den eventuella minskade trafiken påverkar inte
annonsingången eftersom den redan är så låg, enligt uppsatsen. På lång sikt bör
dock nätpublicisterna bygga vidare på sin räckvidd för att stå starka när
annonseringen tar fart igen. Vilket studenterna tror att den gör.
Studenterna fortsätter sina studier av nättidningarna med en uppsats på d-nivå.
Den behandlar möjligheterna att skapa en modell för att undersöka
betalningsviljan på nätet.
Klas Granström