Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nätkampanj ger Ving rekordförsäljning

Publicerad: 16 Januari 2007, 08:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Reseföretaget Ving gjorde förra veckan sin bästa försäljningsvecka på sju år då de sålde för över 130 miljoner kronor. Över 40 procent av resorna såldes via Ving.se som fick ökad trafik tack vare Vings pågående kampanj.


Kampanjen har pågått sedan mellandagarna och enligt Vings informationschef Joakim Eriksson är det en normal kampanjperiod för reseföretagen.

- Normalt säljer vi nu ut sommarens resor, men i år har vi hamnat i ett förfarande då vi säljer för tre säsonger samtidigt. Dels sommaren, men även den pågående vintern och till viss del även kommande vinter. Bland annat går Thailandsresorna väldigt bra, säger Joakim Eriksson.

Han berättar att kampanjen i huvudsak är inriktad på att sälja sommarens resor, men att de andra två säsongerna får draghjälp av den ökade sajttrafiken.

Kampanjens mål är att driva trafik till Ving.se, och det målet verkar ha lyckats. Under vecka två besöktes sajten av 360.000 unika besökare. Tidigare låg besöksrekordet på 250.000 unika på en vecka. En normal månad brukar Ving.se annars ha ungefär 550.000 besökare.

- Kampanjens mål var att öka trafiken till Ving.se med 20 procent, och det har vi överträffat med marginal, säger Joakim Eriksson.

Till kampanjen har en speciell sajt med namnet Semesterplaneraren byggts. Sajten i sig består av en animerad jordglob där besökaren kan göra nedhopp på globen för att få information om Vings destinationer.

Erik U:son Dahlström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.