Digitalt presenteras av:

Native växer med programmatiska köp

Dilem Güler, affärsutvecklingschef på Bonnier News Sales, Henric Smolak, kommersiell chef på Strossle, Josefine Kvarnström, chef på Schibsted Brand Studio och Ellinor Björkman, kommersiell direktör på Journeco.

Programmatiskt köpt native knackar på dörren, men än så länge släpper inte publicisterna in formatet.

Annonsaffären för native växer i Sverige. De senast tillgängliga siffrorna från IRM, visar att native-annonsering drog in 290 miljoner kronor 2017, en ökning med 45 procent jämfört med föregående år.

I Sverige har branschen valt att kalla nativeannonser som är köpta programmatiskt för "content display". Anledningen är att annonserna köps i publicisternas annonssystem, dyker upp som displayannonser och länkar vidare till annonsörens sajt.

Det till skillnad från "true native" som förekommer i publicisternas sajter och CMS, och ofta också är skapade tillsammans med publicisternas egna contentbyråer.

Ellinor Björkman, kommersiell direktör på adtech-bolaget Journeco, säger att det idag tekniskt går att köpa native på öppna börsen, men att publicisterna inte öppnat upp för detta än.

– Det finns tekniska möjligheter i de flesta DSP:er att lägga in exempelvis rubrik, brödtext och bild för att skapa en nativeannons. De flesta SSP:er har stöd för detta, men i Sverige har de flesta publicisterna inte möjliggjort den typen av försäljning än, säger hon.

Läs resten av artikeln, med experternas för och emot programmatisk native, i Dagens Media Insikt, vecka 4. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-01-23 11.44

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: