Nyheter
Nationalparkerna ska få gemensam identitet
Publicerad: 11 september 2008, 09:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Sveriges nationalparker ska få en gemensam kommunikationsplattform. Naturvårdsverket, som driver projektet, bjuder nu in till en tävling.
SA
Synnöve Almer
- Vi hoppas locka fler till nationalparkerna och råda bot på allmänhetens okunskap om vad en nationalpark är. Med kommunikationsplattformen vill vi att nationalparkerna ska bli ett flaggskepp som får fler att upptäcka den svenska naturen, säger Christina Frimodig, informatör på Naturvårdsverket.
Vad är skillnaden mellan en nationalpark och ett naturreservat?
- Nationalparkerna ska skydda det svenska landskapet och visa upp våra olika landskapstyper. En nationalpark tillsätts av regering och riksdag, medan ett naturreservat tillsätts av en kommun eller länsstyrelse.
Kommunikationsbyrån Cloudberry har fått uppdraget att kartlägga svenskarnas kunskap och uppfattning om nationalparkerna.
Målet med projektet är att skapa en gemensam identitet med bland annat en symbol, ett gemensant budskap och ett skyltsystem för nationalparkerna. Naturvårdsverket söker nu konsulter som kan genomföra planerna och har dragit igång en upphandling. Projektbudgeten är på 2,5 miljoner kronor och Naturvårdsverket uppmanar alla som vill delta att anmäla sitt intresse senast den 12 oktober.
- I december väljer vi ut fyra konstellationer som får tävla om uppdraget. Vi arbetar nu med att ta fram ett underlag med värdeord och liknande genom att träffa de som jobbar med nationalparkerna, säger Christina Frimodig.
De fyra deltagarna får 225.000 kronor var för att göra ett förslag. Vinnaren utses på Nationalparkernas dag i maj nästa år.