Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nätapoteken fulsurfar på Läkemedelsverkets reklam

Publicerad: 11 November 2008, 04:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Syftet med Läkemedelsverkets kampanj Crimemedicine.com är att stävja handeln med läkemedel på nätet. Nu visar det sig att nätapoteken istället åker snålskjuts på kampanjen för att driva trafik till sina egna sajter.


Det är bloggen SEO-Taktik som skriver att Läkemedelsverket glömt att registrera domäner för att fånga upp de användare som stavar fel till Crimemedicine i adressraden. Den som till exempel skriver in crimemedecine eller crimemedecin hamnar istället hos just de näthandlare som Läkemedelsverket försöker sätta stopp för.

- Vi har inte glömt att registrera domäner med alternativ stavning. Vi har registrerat ett flertal men det är omöjligt att täcka upp för alla olika variationer, säger Ursula Forner, kommunikationsdirektör på Läkemedelsverket.

Motverkar inte kampanjen sitt syfte genom att leda trafik till nätapoteken?

- Absolut inte. Vi har nu haft mer än 400.000 unika besökare på sajten och de stannar länge, i snitt över tre minuter. Det är ett jättebra resultat.

Kampanjen Crimemedicine.com har också hamnat i blåsväder eftersom tittarna inte har förstått att det är Läkemedelsverket som är avsändare. Det blir tydligt först på kampanjsajten.

Kampanjen har blivit anmäld till Konsumentombudsmannen och TV4 som visar reklamen har blivit nerringda av ilskna tittare. Det ledde till att TV4 nyligen fick gå ut med information på sin sajt för att förklara bakgrunden till reklamen och varför kanalen valt att visa den.

- För att nå fram måste man ibland vara lite kontroversiell. Sedan tror jag att de tittare som har reagerat tillhör den lilla grupp som inte använder internet och därmed inte har kunnat besöka kampanjsajten. Och trots allt, det är ju inte dem vi vill nå med kampanjen, säger Ursula Forner.

Ursula Forner säger att hon är glad över uppmärksamheten.

- Kampanjen har fått ett enormt genomslag. Journalister ringer hela tiden och jag har suttit i TV4s morgonsoffa två gånger för att prata om de här frågorna. Vi har verkligen fått ut budskapet.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.