Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Näste svensk i rymden spöar Teracom

Publicerad: 9 Januari 2007, 04:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

När tv-satelliten Sirius 4 sällar sig till Sveriges tre befintliga satelliter öppnas nya dörrar för hd-tv. Satellitens sändningskapacitet är nästan 30 gånger högre än Teracoms digitala marknät.


Om allt går som planerat kommer tv-satelliten Sirius 4 att skjutas upp någon gång under andra halvåret i år.

- Sirius 4 skickas upp delvis för att kunna tillgodose framtida behov, men även för att dagens två kommunikationssatelliter kommer att fasas ut inom några år, säger Anna-Karin Modigh, kommunikationschef på SES Sirius som står bakom uppskjutningen.

Sirius 4 kommer att ha kapaciteten att sända motsvarande 115 hd-tv-kanaler, vilket kan jämföras med de fyra som idag skulle få plats i Teracoms marknät. SES Sirius största kund är MTG vars olika Viasat-paket idag sänds via Sirius 2 och 3. Totalt servar de två satelliterna länderna i Norden, Baltikum och ned till Ukraina med ett drygt hundratal tv-kanaler.

Bakom konstruktionen av Sirius 4 står amerikanska Lockheed Martin och satelliten kommer att skjutas upp med en rysk raket från Kazakstan. Kostnaderna är som alltid när rymden är inblandad närmast astronomiska.

- Det handlar om miljardbelopp. Vi brukar säga att kostnaden för byggandet och uppskjutningen av en satellit motsvarar kostnaden för att bygga ett helt marknät.

Livslängden för en satellit är omkring 15 år varefter en sista skvätt sparat bränsle används till att försätta den i så kallad grave yard orbit, något som redan har skett med svenska Sirius W.

Utöver Sirius-satelliterna färdas också den svenska forskningssatelliten Odin i bana kring jorden.

SES Sirius ägs till 75 procent av Luxenburgbaserade SES Astra till 25 procent av statliga Svenska Rymdbolaget.

Erik Juhlin

markus.jacobsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.