Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

När jobbet blir tv

Publicerad: 27 Februari 2009, 05:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

För många företag och organisationer skulle det vara en mardröm att ha ett tv-team springande på arbetsplatsen. För andra är det en dröm värd att betala miljonbelopp för.


Maj 2007 blev Akademiska sjukhuset kontaktat av produktionsbolaget Titan som presenterade en idé om en tv-serie om och från sjukhuset för TV3.- Idén lät intressant. Svensk sjukvård är fantastisk och programmet kunde vara ett bra sätt att visa vad man får för skattepengarna. Vi såg också programmet som ett sätt att introducera yngre människor till vården som ju står inför stora pensionsavgångar, berättar sjukhusets informationschef Christina Bostedt.

Sjukhusledningen hade en del beslutsångest kring programmet.- Det var absolut inte självklart. Vi funderade enormt mycket på hur vi skulle värna säkerheten och integriteten för patienterna. Men patienterna har kanske varit mer positiva än vi trodde.

Medarbetarnas reaktioner var och är blandade.- Flera var skeptiska i början. Innan vi fattade beslutet förde vi ut frågan i organisationen, efter det var de flesta positiva. Hade de inte varit det, hade vi inte genomfört programmet. Men vi har 8 000 medarbetare och alla är inte positiva än i dag.

Programmet "Sjukhuset" är inne på sin tredje säsong och mycket tyder på att TV3 köper in en fjärde. Efter första säsongen utvärderade sjukhuset tv-serien.I början av 2008 hade serien omkring 440 000 tittare, enligt MMS.- Det fungerar väldigt bra, också med patienternas integritet. Och att så många skulle följa programmet kunde vi inte drömma om.

Men tv-inspelningarna har inte skett utan missöden. Det har hänt att patienter som har sagt nej ändå filmats.- Personalen stämmer alltid av med patienterna när ambulansen kommer. Men det har skett misstag i några fall. Då har vi sett till att patienterna inte kommer med i programmet.Sjukhusets hjärtkirurg Stefan James opererade i tv och det gjorde tidigare rädda patienter tryggare.- Programmen har fyllt en pedagogisk uppgift. Många som tidigare varit rädda för att gå till sjukhuset är det inte längre.

Några av medarbetarna har blivit tv-kändisar.- De blir igenkända på Ica. Folk tycker det är roligt när Janne i ambulansen kommer. Men jag tror inte att det har påverkat deras yrkesroll. Medarbetarna känner sig extra stolta över att jobba på Akademiska.

Christina Bostedt konstaterar att fler söker sig till sjukhuset.- Fler söker jobb vi annonserar ut. Och vi märker av ett ökat intresse från patienter som undrar hur de kommer in på sjukhuset.Enligt Christina Bostedt har sjukhuset varken betalat eller fått betalt för programmet.- Vår uppgift är att föra ut kunskap till allmänheten. Då är det viktigt at vi inte är köpta.

Inte heller Kustbevakningen betalade för programmet "Kustbevakarna" som produktionsbolaget Stockholm- Köpenhamn sålde till Kanal 5.- Vi funderade mycket när produktionsbolaget sa att de ville göra en tv-serie. Det var roligt att bli tillfrågad, men det kunde också var kinkigt för vår personal när de träffade på allmänheten i skärgården. Vi funderade länge innan vi fattade beslutet att göra den, säger Lotta Brandström, informationschef på Kustbevakningen.

Produktionsbolaget ställde upp en husvagn på stationen i Vaxholm och hängde på vid varje utryckning.- De filmade hela tiden, så medarbetarna vande sig snabbt vid att kameran var där.

Efter första säsongen visade det sig att vissa av allmänheten som filmats kände sig "ledsna och utpekade".- Vi tyckte att produktionsbolaget borde ha blurrat ansiktet på folk mer. De av allmänheten som körde berusade och inte följde reglerna visades upp väl närgånget. Men vi har förstått att det var en del av programidén.

Kustbevakningen verkar ändå nöjd med utfallet av programmet.- Programmen har varit jättebra för att få upp intresset för Kustbevakningen och vi har fått fler ungdomar som söker sig hit och många tackbrev från allmänheten.

Programmet kan ha stärkt den interna organisationen.- Jag tror faktiskt det. Jag tror att medarbetarna är ganska stolta över att få visa vad man jobbar med. Vi är bara 800 personer så internt följde vi tv-serien noga. Några var negativa och tyckte inte att vi visade hela verksamheten.

Programmet har sänts två säsonger med start våren 2007.Serien har haft omkring 400 000 tittare i snitt, enligt MMS.Till våren kommer den tredje säsongen. Men sedan sätter Kustbevakningen stopp.- Det tar mycket tid och kraft att ha filmare ombord. Vi är inte intresserade av att vår personal blir stående figurer i tv. De har inte betalt för att vara tv-stjärnor. Dessutom fick vi en erinran från JO efter att några personer känt sig utpekade i tv-rutan.

Med "Kustbevakarna" i portfolion kunde produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn sälja in programmet Stridspiloterna till Flygvapnet och Saab Gripen, som betalade miljonbelopp för sex program.- Allmänhetens bild av Jas Gripen upplevde vi som ganska negativ. Många trodde inte ens att Gripen flyger. Så erbjudandet om en tv-serie som vi fick passade oss bra. Vi drog ärendet för ledningen, och allt var okej, säger Jas Gripens presschef Owe Wagermark.

Jas Gripen satte upp tre mål för Stridspiloterna.- Vi ville absolut inte få ut något negativt. Programmet skulle vara så bra att det uppmärksammades i andra medier. Och så skulle det skapa stolthet hos våra egna.

Owe Wagermark:- Programmet hamnade bra i ungdomsgrupperna och programmen visade inget negativt. Programmet uppmärksammades utomlands och någon av dagstidningarna skrev om det. Därmed var vi nöjda med utfallet, det var värt pengarna.

Jas Gripen får använda allt filmat material i sin marknadsföring. Stockholm-Köpenhamn får sälja programmet utomlands och det ska finansiera Jas Gripens investering i programmet.- Jag har inte hört något om hur det har gått, säger Owe Wagermark.Viking Line spelar huvudrollen i den uppmärksammade reality-serien "Färjan" som visas i Kanal 5. De tio programmen har haft en snittpublik på över 500 000 tittare och ett otal ariklar i kvällspressen har skrivits om olika skandaler ombord.

Per Jute, marknadschef på Viking Line, blev uppvaktad av Stockholm-Köpenhamn i oktober 2007.- De hade en idé om en inspelning om livet ombord. Vi tyckte att det verkade intressant och sa ja till en pilot som vi visade för de anställda. Intresset var stort och många var villiga att medverka.

Per Jute vill inte berätta om Viking Line har betalat för "Färjan". Målen var att visa livet ombord ur "personalens synvinkel" och öka intresset för att arbeta till sjöss. I slutet av mars startade inspelningarna. Filmteamet bodde ombord fram till sommaren och fick agera helt fritt. Viking Lines enda villkor vara att få se avsnitten innan sändning.

Efter tio program har Viking Line gjort en marknadsundersökning, som visar att 77 procent känner till programmet, 43 procent har sett det och 37 procent säger sig vara mer intresserade av att göra en kryssning med just Cinderella. Hur programmet har tagits emot internt vill inte Per Jute gå in på.- Men som du säkert förstår så är vi alla inom Viking Line mycket positiva till utfallet.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Media nummer 1, 2009.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.