Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Myt ska sälja Columbias häxfilm i Sverige

Publicerad: 13 September 1999, 10:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Den fejkade dokumentärfilmen Blair Witch Project, där tre ungdomar mystiskt försvinner i skogen, har spelat in över en miljard kronor i USA. Helt utan traditionell marknadsföring. Inför den svenska premiären den 15 oktober ska filmen marknadsföras med Internet som huvudmedium.


Framgången i USA bygger på en marknadsföring som under två års tid byggt

upp myten om filmen. Hela projektet var från början ett experiment som ledde

till en film som kostade 400.000 kronor att göra, men som spelat in mer pengar

per kopia än Star Wars.

I Sverige ska filmen lanseras på åtta veckor. Det innebär att det blir svårt

att bygga upp samma mystik kring filmen som i USA. Tanken är ändå att bygga upp

en förväntan inför filmen på Internet, berättar Marie Melin, marknadschef på

Columbia Tristar, som har distributionsrätten i Sverige.

- Tyvärr har vi inte samma förutsättningar och tid på oss som i USA. Där hade

man en okänd produkt och två år på sig att bygga upp en förväntan inför filmen,

säger Marie Melin. Kampanjen inför Blair Witch Projects premiär i Sverige har

börjat så smått med tidningsannonser, bland annat i Nöjesguiden. Till en början

är Internet huvudmedium. Kampanjen kommer främst att gå på spelsajter och ska

locka besökaren till den amerikanska sajten. Sista skedet blir att tala om att

filmen finns på bio. Kampanjen ska sedan gå i TV, radio och i dagspress som

vanlig bioannonsering. Sista tiden inför premiären kommer kampanjen gå brett på

större sajter.

- Det viktigaste i marknadsföringen är dock vår trailer som visas på bio, säger

Marie Melin.

Målgruppen för filmen är 15-25 år. Blair Witch Project går upp på 30-35

biografer över landet. Storleken på mediebudgeten är hemlig, men ligger i klass

med de större filmer som Columbia Tristar tidigare distribuerat.

Hela historien sattes igång1994 när de tre studenterna försvann spårlöst medan

de höll på att spela in en dokumentärfilm om Blair Witch, en häxa som enligt

legenden rövade bort en massa barn ur en byn Burkittsville, Maryland på

1700-talet. Efter ett halvår förklarades fallet med de försvunna ungdomarna som

ouppklarat och preskiberat. Ett år efter försvinnandet hittades filmen.

Myten om filmen spreds via Internet och sajten blairwitchproject.com släpptes

med information kring försvinnandet och den gamla legenden.

Precis innan filmen gick upp på bio visade en amerikansk TV-kanal ett program

om ungdomarnas sista dagar som fick allmänheten tro att försvinnandet var på

riktigt.

- Marknadsföringen runt filmen har varit banbrytande och lett till att

Hollywood börjat se över sättet de jobbar mot unga människor, säger Marie

Melin.

TV3 sänder den amerikanska dokumentären i samband med premiären.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.