Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mystik i Nationalmuseums kampanjfilm

Publicerad: 24 Februari 2009, 09:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Nationalmuseums kampanj för nya utställningen Prerafaeliterna innehåller för första gången en film. Kampanjen har en ovanligt stor mediebudget och syns även i press och utomhus. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


På torsdag är det vernissage för Nationalmuseums utställning om den brittiska konstnärsgruppen The Pre-raphaelite Brotherhood, som också förkortas P.R.B, och är välkända i Storbritannien. I Norden är gruppen däremot i det närmaste okänd, vilket var en utmaning för Fältman & Malmén, som står bakom manéret och är Nationalmuseums reklambyrå sedan tre år.

- Det är första gången som de gör en film. Eftersom gruppen är så okänd är kampanjen ovanligt bred och museet har satsat mer pengar än tidigare på media, säger Heppi Holmberg, projektledare på Fältman & Malmén.

Gruppen Prerafaeliterna bildades i mitten av 1800-talet och de sökte sig tillbaka till medeltiden för inspriation. Verken visas nu för första gången i Norden. Måleriet innehåller teman som liv och död, kärlek och passion.

- Vi ville väcka intresse genom att provocera lite och förmedla den stämningen i filmen, säger Heppi Holmberg.

Kampanjen går i flera magasin och utomhus i Stockholm. Filmen syns på museets webb och en kortare version ska rulla lokalt i tv. Produktionsbolag är Masterplan/Showtime.

- Nationalmuseum har en trogen äldre publik, så reklamen riktar sig framför allt till en yngre publik. Vi har sett att det har lyckats i våra tidigare kampanjer, som har hjälpt till att öka museibesöken, säger Heppi Holmberg.

Utställningen pågår till 24 maj.

Arbetsgruppen på Fältman & Malmén:Anders Eliasson, ADPetter Dixelius, Copy,Fredrik Mickelsson, OriginalHeppi Holmberg, ProjektledareProduktionsbolag: Masterplan/It´s Showtime

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.