Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Myndigheter och varumärken - en komplicerad relation

Publicerad: 6 November 2008, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Myndigheterna har en komplicerad relation till begreppet varumärke. Men myndigheter som engagerar sig i varumärkesarbetet klarar sina uppgifter bättre.


Det visar studien Myndigheten och varumärket genomförd på Stockholms Universitet av Mats Gleisner, till vardags varumärkesstrateg på Bangalore.

Via intervjuer med åtta svenska myndigheter konstaterar Mats Gleisner att myndigheternas komplicerade relationer till sina varumärken och myndighetskulturen som sådan bromsar nytänkandet.

Samtidigt anser myndigheterna att varumärket blir viktigare och att varumärket påverkar en myndighets förmåga att läsa sin uppgift.

Hur duktiga myndigheterna är på varumärken varierar. Majoriteten av de utfrågade myndigheterna ansåg att de behöver blir bättre på varumärkesarbetet. Ingen av myndigheterna hade till exempel en beskrivning över vad begreppet varumärke står för. De flesta hade ett mål för men inga nedtecknande strategier för varumärket. På de flesta av de undersökta myndigheterna pågår projekt som handlar om självbild och hur uppdraget ska lösas.

Myndigheterna tycker i stort att varumärken är ett begrepp som används av näringslivet och är till för att skapa lönsamhet. Detta gör det svårt och komplicerat för myndigheter att jobba aktivt med varumärken. De utfrågade myndigheterna använder inga verktyg för varumärkesarbetet.

De åtta myndigheterna hade mangrant tagit fram grafiska identiteter och grafiska riktlinjer. Internt varumärkesarbete var det sämre ställt med. Ingen myndighet hade som exempel undersökt kännedomen om det egna varumärket bland medarbetarna.

Några av myndigheterna förde diskussioner om varumärket i ledningsgruppen och några hade fått positiva effekter av att analysera och påverka målgruppernas attityd till myndigheten. Resultatet var ökat förtroende för myndigheten, vilket enligt studien är centralt för en myndighets möjlighet att lyckas i sitt arbete.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.