Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

My Little Pony-reklam cementerar könsroller

Publicerad: 13 November 2008, 07:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Hasbro Nordic, OCL Brorssons, My Travel Airshop, Ridetech och Black & Decker. De företagen får stå vid skampålen efter ERKs senaste uttalande.


My Travel Airshop har på sin sajt marknadsfört en rosa fiskehatt med rubriken "mytravel fiskehatt för små flickor". På hatten finns en bild av ett tecknat flygplan med kvinnoansikte med stora röda läppar och flätor. Brödtexten lyder "Trendig rosa fiskehatt för flickor. Bomull. One size".

Reklamen för OCL Brorssons En privatperson ansåg att reklamen "konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna eftersom det är en hatt i en storlek som kan användas även av pojkar". ERK håller med:

"Rådet finner att marknadsföringen ger uttryck för en schabloniserande bild som konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna och som är nedvärderande för såväl kvinnor som män. Reklamen är därmed könsdiskriminerande", skriver ERK i sitt uttalande.

Även Black & Decker har gjort sig skyldigt till att "konservera otidsenliga könsroller". En annons för ett verktyg ackompanjerades av texten "Världsnyhet! Nöjd-fru-garanti! Köp elverktyg för minst 1500 kr så bjuder vi på en skönhetsbehandling värd 350 kr."

Leksakstillverkaren Hasbro har i sin reklam för My Little Pony, på rosa sidor, använt texten "Det som är bra är att flickorna kan ha med dem överallt - att det hela tiden händer saker i deras drömuniversum" samt "Med My Little Pony kan alla småflickor ge sig ut i timmar med upplevelser i fantasins värld". ERK anser att även detta fall cementerar könsroller.

Ridetech, som säljer bildelar, hade tidigare banners med lättklädda kvinnor på sin sajt. ERK hittade ingen synbar koppling till de marknadsförda produkterna och fäller företaget.

OCL Brorssons, som säljer fälgar, fälls av liknade orsaker.

Vid årsskiftet ersätts ERK av Reklamombudsmannen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.