Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Musikindustrin får egen nyhetssajt

Publicerad: 25 Augusti 2008, 13:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Nyhetsbrevet Musikindustrin blir en nyhetssajt med en stärkt redaktion. Musikorganisationerna IFPI och SMFF står bakom sajten, som släpps i september.


- Det blir en webbtidning som bevakar musiksammanhanget och vi kommer att ha någon på plats varje dag som sköter nyhetsflödet, säger Lars Nylin chefredaktör för Musikindustrin.se.

Branschorganisationerna IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) och SMFF (Svenska musikförläggareföreningen) står bakom initiativet. Musikindustrin, MI, var för flera år sedan en papperstidning som sedan omvandlades till ett nyhetsbrev som kommer ut tre gånger i veckan. Nu blir det alltså också en webbplats med daglig branschbevakning. Premiären planeras till den 10 september, om allt går som det ska.

Redaktionen växer från en till fyra frilansare. Chefredaktören Lars Nylin har ett förflutet som musikjournalist på bland annat tidningarna Pop och Nöjesguiden. Han har även arbetat på olika skivbolag under 15 år, senast på Bonnier Amigo. Håkan Durmér, pressansvarig för Hultsfredsfestivalen, blir redaktionssekreterare. Tomas Fridholm, som tidigare var redaktör för nyhetsbrevet, och Claes Olson, som var chefredaktör för papperstidningen Musikindustrin, blir reportrar.

- Det är en B2B-sajt och vi ska framför allt bevaka förändringar hos branschföretagen, men också skriva om trender, nya skivsläpp och om livemusikscenen, säger Lars Nylin.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.