Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Musik-CD nästa medium för Pepsi

Publicerad: 19 Oktober 1999, 04:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Pepsi ger tillsammans med Eva Records ut skivan Absolute Party 2000. Både Pepsi, som i Sverige marknadsförs av Spendrups, och Eva Records hoppas på ökad distribution. Förutom marknadsföringen, kostar samarbetet inte parterna ett öre.


- Vi hoppas på tyngre marknadsföring på särskilda kampanjplatser, till exempel

i livsmedelsbutikerna, säger Lars Höglund, VD för Eva Records.

Han räknar med att sälja 60.000 ex av skivan som börjar säljas i butik i slutet

av nästa vecka.

I samarbetet, som kan ses som ett exempel på cross-promotion, visar Pepsi

skivan på sina flaskor. Och Eva Records låter trycka Pepsi-loggan på

skivomslaget.

- Vi ser det som en chans att knyta Pepsi starkare till musik, som vi brukar

använda i vår marknadsföring, säger Anthony Ford, produktgruppchef på

Spendrups. Och vi får ut varumärket ända in i folks hyllor i hemmen.

Pepsi utnyttjar CD-skivan för att öka försäljningen genom kampanjer där

konsumenterna som samlar tre korkar får köpa skivan för 129 kronor i stället

för 189. Pepsi får också 1.000 skivor att dela ut till butiker och

distributörer.

- Vi ska gå också ut med olika kombinationserbjudanden, till exempel lotta ut

millenniepaket tillsammans med Rix FM och Power Hit Radio, säger Anthony Ford,

som också hoppas kunna sluta avtal med en skivhandlarkedja om försäljning av

Pepsi i skivbutikerna.

Absolute Party 2000 ska marknadsföras gemensamt, bland annat med kampanjer i

Kanal 5 och TV3.

Musiken då? En "glad blandad platta" med artister som Venga Boys och Five.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.