Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Muminkampanj på McDonalds väcker känslor

Publicerad: 11 April 2007, 09:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Den sista mars var det premiär för McDonalds Muminkampanj, som pågår fram till den 28 april. I Finland har Muminfundamentalisterna gått i taket.


De mest engagerade Muminvännerna i Finland har, enligt Dinapengar.se, upprörts över att "Mumins själ sålts åt kapitalismen". Speciellt är det den finlandssvenska delen av befolkningen som reagerat.

Men McDonalds har inte märkt av kritiken:

- Nej, inte alls. Tvärtom brukar vi alltid få positiva reaktioner från föräldrar när vi har svenska och nordiska karaktärer. Det är väldigt uppskattat, säger Ulrika Kindvall, marknadschef för familj på Mc Donalds.

Vad kommer det sig att valet föll på Mumin?

- Det här är en kampanj som vi gör tillsammans med våra nordiska kolleger. Vi tittade på olika nordiska varumärken och alla tyckte att det här kändes helt rätt.

Kommer ni att följa upp kampanjen?

- Än så länge har responsen varit väldigt bra, så det är inte omöjligt att Mumin återkommer om något år, men det är för tidigt att säga. Först måste vi utvärdera hela perioden.

Vad tror du att Tove Jansson skulle ha tyckt?

- Jag tror att hon skulle ha reagerat positivt, precis som hennes familj gör. Det är de som godkänt den här kampanjen. De ser värdet i att nå ut till barn i alla delar av samhället, även de som kanske inte skulle ha kommit i kontakt med Mumin annars.

De Muminsaker som medföljer Happy Meal är bland annat mjukdjur, ljudsaga, pysselbok, kortlek och mössa.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.