Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Muf-ordförande om Byggnads kampanj: "Äckligt, facket"

Publicerad: 3 April 2007, 12:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Under rubriken "Äckligt facket" går Moderata ungdomsförbundets ordförande Niklas Wykman på sin blogg till attack mot Byggnads reklamkampanj som just nu syns på stortavlor runt om i landet. "Ska du sommarjobba i sommar? Vad du än gör, gå inte med i facket! De skiter i dig, de vill bara ha makt och tvång", skriver Niklas Wykman på sin blogg.


"På stora affischer sjunger de (facket, red. anm) tvångets och hotens lovsång. Kollektivavtal för alla! Ingen ska få slippa, ingen ska få komma undan! Det är verkligen obehagligt med stora och mäktiga rörelser som förordar tvång och hot", skriver Niklas Wykman på sin blogg på Mufs hemsida.

Hans Tilly, förbundsordförande på Byggnads är inte förvånad.

- Mufs ord får stå för dem, men efter att de skickade ett hästhuvud hem till mig så blir jag inte alls förvånad.

Det var efter Byggnads blockad mot byggföretaget Laval och skolbygget i Vaxholm som ungmoderaterna skickade ett hästhuvud i tyg till Hans Tilly. Muf har tidigare också kallat Hans Tilly för Sveriges Don Corleone, huvudperson i maffiafilmerna Gudfadern.

"Om Sovjet hade varit en pr-byrå, så hade det varit dem som hade gjort Byggnads reklamkampanj. Ärligt talat, man vill ju bara kräkas", skriver Niklas Wykman på bloggen.

Kampanjen som syns på stortavlor över hela landet har budskapet "Byggare eller förhandlare? Proffs rakt igenom" och är tänkt att uppmärksamma facket och kollektivavtalens roll inför de förhandlingar som just nu pågår med arbetsgivarna. Kampanjen ska gå veckan ut. Byrån bakom är Bob reklambyrå.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.