Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

MTV når fler än ZTV

Publicerad: 9 Juli 2002, 06:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Musikkanalen MTV passerar för första gången ZTV i MMS senaste undersökning över hur många som säger sig ha tillgång till olika tv-kanaler. TV8 och Viasat Sport ökar dock snabbast, under det första halvåret i år.


Inte oväntat säger 100 procent av de utfrågade att de har tillgång till TV4. Därefter följer TV3 med 64 procent och Kanal 5 med 58 procent. I satellituniversum (alla som ser tv via parabol eller kabel) har dock TV3 och Kanal 5 större andelar. TV3 ligger på 90 procent medan 81 procent av satellithushållen uppger att de kan se Kanal 5. Både TV3 och Kanal 5 har dock minskat bland satellithushållen.

Efter Eurosport är musikkanalen MTV numera den fjärde största kommersiella kanalen, vad gäller tillgång bland hushållen. MTV har passerat ZTV och har nått 49 procent bland samtliga hushåll. Detta efter att MTV har ökat med 4,3 procent medan ZTV ligger kvar, jämfört med det första halvåret 2001.

- Vi gör en bra produkt och vi har jobbat intensivt för att öka distributionen av kanalen, säger Staffan Rosell, vd för MTV.

Snabbast av kanalena ökar dock Viasat Sport och TV8 som ökar med 17 respektive 14 procent.

Andel hushåll som uppger att de har tillgång till de kommersiella kanalerna under det första halvåret 2002 (procentuell förändring från samma period år 2001)

Upplevd tillgång till olika tv-kanaler:

Samtliga hushåll

TV4 100 (1,0)

TV3 64 (0)

Kanal 5 58 (0)

Eurosport 52 (0)

MTV 49 (4,3)

ZTV 47 (0)

TV8 25 (14)

Viasat Sport 21 (17)

Satellit-hushåll (ser tv via parabol eller kabel)

TV4 100 (1,0)

TV3 90 (-3,2)

Kanal 5 81 (-3,6)

Eurosport 73 (-2,7)

MTV 68 (1,5)

ZTV 67 (-1,5)

TV8 36 (16)

Viasat Sport 29 (7,4)

Källa: MMS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.