Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

MTGs Anders Knave: "Vi ska sno tittare från andra mediehus"

Publicerad: 10 Januari 2007, 06:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

2006 var både ett motgångens och ett framgångens år för MTGs programchef Anders Knave. Medan TV3 plågades av vikande tittarsiffror stack systerkanalen TV6 upp som den stora vinnaren på den svenska tv-marknaden. I en intervju med Dagens Media berättar Anders Knave om framtidsplanerna för MTGs kanaler. Bland annat om varför han flyttar hockey-VM till TV6.


De kommande åren är MTGs sikte inställt på att bygga en stark kanalfamilj bestående av TV3, TV6, TV8 och ZTV.

TV3 ska vara familjens stora, breda underhållningskanal. Nyfödda TV6 ska fortsätta växa och se till att uttrycket för Sveriges största tv-kanaler förändras från "big five" till "big six".

- TV6 växer så snabbt att man nästan redan nu kan prata om ett big six. Tittar du på utvecklingen från maj till december 2006 är TV6 den kanal som har ökat absolut mest, säger Anders Knave.

TV6 genomsnittliga tittartid per dygn uppgick till 4,9 minuter under 2006, vilket är en ökning med 48 procent jämfört med föregående år (då kanalen var gamla ZTV). Det placerar TV6 på sjätte plats bland Sveriges största kanaler efter Kanal 5 (13,8).

Till de kanaler som TV6 slår i tittartid hör TV4 Plus (3,8), Discovery (2,7) och Eurosport (2,6).

Anders Knave säger att TV6s framgångar delvis kan förklaras med en lyckad lansering under våren 2006, en stark stomme bestående av gamla ZTV och en tydlig kanalprofil.

- Kanalen baseras på bra och lite manligt skruvade inköp, mycket sport och väldigt bra långfilm. Det kryddas med profilerande egenproduktioner som Rocky & Drago, Being Bingo och FCZ. TV6 har blivit en snackis som folk har lätt att hitta.

Anders Knave tycker inte att de andra nykomlingarna, exempelvis TV4 Plus och Kanal 5-systern One, har lyckats få samma "explosiva avstamp".

- Inför lanseringen i maj tänkte vi väldigt mycket rätt. Vi valde att lägga Champions league-finalen i TV6, vi plockade över någon hockeymatch och gick direkt igång med den nya egenproduktionen Rocky & Drago, som funkade jäkligt bra.

Samtidigt som TV6 lanserades, som en ny och manligt inriktad kanal, började MTG långsamt att skruva TV3 mer kvinnligt.

Sedan dess har TV3 haft stora problem att locka tittare. Kanalens andel av det totala tittandet rasar med 9,6 procent under 2006, till 9,4 procent. Bara SVT1 backar mer än TV3 (-10 procent). Beträffande tittartiden per dygn stod TV3 under 2006 kvar på samma nivå som under 2005 (15 minuter), medan värsta konkurrenten Kanal 5 ökade med 7,7 procent.

Enligt Anders Knave har TV3 kommit på rätt köl igen. Situationen räddades under den andra lanseringsvågen hösten 2006, då kanalen sjösatte program som Lyxfällan och Ondska.

- Vi har stabiliserats, och de senaste veckorna har vi gjort betydligt bättre ifrån oss än Kanal 5. Nu ska vi långsamt mata in nya andelar. TV3, TV6, ZTV och TV8 ska vara en riktigt stark MTG-familj. Då krävs att TV3 är den stora underhållningskanalen.

TV3s motgångar under 2006 förklaras framförallt med att flera nya egenproduktioner levererade uselt med tittare. Men många bedömare talar också om att TV3 är otydlig i sin profil. Den ska vara kvinnlig, men är trots det i många avseenden väldigt grabbig.

Anders Knave konstaterar att det alltid är svårare att bygga tablåer i breda kanaler.

- Så fort du har en bred profil blir den alltid något luddigare. Fördelen som liten kanal är att det går att vara väldigt tydlig. När du startar en ny kanal, som TV6, kan du under lanseringsfasen enkelt skapa utbudet efter en varumärkesprofil.

I samband med att TV6 växer bygger MTG successivt ut kanalen. Kanalen närmar sig sin andra utvecklingsfas snabbare än vad Anders Knave hade räknat med.

- Fortsätter den här utvecklingen kommer vi snart att vara tvungna att öppna upp för en bredare programmering. Men förhoppningsvis utan att släppa på tydligheten. Det är en härlig utmaning.

MTG tittar också alltmer på möjligheterna att flytta program mellan kanalerna. Formel 1-sändningarna lämnar i år TV3 för TV6. Även den amerikanska serien My name is Earl, tidigare en av TV3s stoltheter, flyttas från TV3 till TV6.

- Vi ser att My name is Earl har potentialen att vara en bra TV6-serie. Den attityd och humorn som finns i serien stämmer bra överens med känslan i TV6. Ytterst handlar det om att vi inte ska kannibalisera på oss själva. De tittare vi snor ska komma från andra mediehus.

När får vi se hockey-VM i TV6 i stället för i TV3?

- Inom en framtid skulle jag inte bli förvånad om hockey-VM ligger på TV6. Och kanske även EM-kvalmatcherna i fotboll. Men det var lite för tidigt att ta den diskussionen inför 2007.

Anders Knave betonar att både hockey-VM och landslagsfotbollen är bred underhållning med eventkaraktär. Och sådant innehåll ska även den närmaste tiden ligga på MTGs största kanal.

- Men på sikt kommer det möjligen bli aktuellt att flytta över den typen av program till TV6. Jag tror att vi redan till våren får se fler matcher från hockey-VM i TV6, även om det mesta ska ligga på Viasat Sport och de svenska matcherna i TV3.

Vad är MTGs mål för TV6 och TV3 under 2007?

- Vi kommunicerar inte konkreta siffror. Men våra mål är fortsatt tillväxt. För TV6 har vi hittat en bra strategi och ett bra varumärke. Där handlar det mest om att ge mer av allt. Vi jackar upp programbudgeten och tablån. Vi ska komma så nära Kanal 5 som möjligt.

- Vad gäller TV3 ska vi återta positionen och distansera oss från Kanal 5. Vi ska fortsätta att bygga en bred underhållningskanal med kvinnliga förtecken.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.