Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

MTG, Spray och Bonnier i redaktionellt krig

Publicerad: 15 Oktober 1999, 07:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

De sista veckorna har striden mellan affärstidningarna flyttat in från annonsavdelningarna till redaktionerna. Tunga namn på Bonniers, MTG och Spray tar till hårda ord om konkurrenternas affärstidningar på bästa redaktionella plats.


Konflikten ska ses i perspektiv av en allt högre konkurrens främst bland

mediehusens affärstidningar om läsarna och därmed annonsörerna. Spray-ägda

Vision fick veta att deras tidningsprojekt var "en lekstuga" från Dagens

Industris chefredaktör Hasse Olsson, som i Bonnier-kollegan Resumé uttalade sig

i en fyra sidor lång intervju.

Visions chefredaktör Peppe Engberg, som dittills hade varit mer än respektfullt

inställd till Hasse Olsson, var inte sen att gå till mottatack i det senaste

numret av Vision som kom i onsdags, den 13 oktober.

"Har du funderat över varför ingen numera går med DI under armen över

Stureplan?", skrev Peppe Engberg.

Måndagen innan hade DI som toppnyhet att en avhoppad IT-chef dömer ut Sprays

tekniska kompetens. IT-chefen tyckte att artiklen var väl hårt vinklad och

skrev ett förklarande e-postbrev till Per Bystedt, VD för Spray Ventures. Per

Bystedt i sin tur skickade ut brevet på Sprays internpost, däribland

redaktionen på Vision som omedelbart publicerar en artikel byggd på brevet på

sin sajt. När Dagens Media ringer upp den avhoppade IT-chefen visar det sig att

han inte har en aning om att hans brev har blivit publicerat.

- Det är lite skampålning, och det är förvånande. Om Spray inte tycker att

DI-artikeln var en skitsak, borde de ha kontaktat mig istället för att skicka

ut mitt brev till alla anställda, säger han.

Också Veckans Affärer, kollega till Dagens Industri och Resumé i

Bonnier-koncernen, har angripit Bonnier-konkurrenter.

Chefredaktör Mats Edman dömde först ut tekniken bakom Sprays portalsatsning. I

det senaste numret dömer han ut MTGs nysatsning på tidningen Dolly, en

konkurrent till Veckans Affärer.

Men också MTG slår tillbaka. Chansen kom när Resumé publicerade sin fyra sidor

långa artikel om Hasse Olsson, chefredaktör på Bonnier-kollegan Dagens

Industri. På DI:s redaktion fick den namnet "hyllningen" när den publicerades

den 7 oktober.

Finanstidningens ledarskribent Johan Hakelius häcklade både Hasse Olsson och

Resumés reporter Johan Såthe på ledarplats i början av veckan.

"Resumés reporter bedyrar att det verkligen inte är genant för honom att

återberätta Bonnierkollegans uttalanden: 'Det känns inte som han försöker

skryta - han berättar bara hur det ligger till. Som Don Corleone i Gudfadern.'

Okej. Nu blev det genast mindre genant.

Överhuvudtaget är förhållandet mellan Resumés reporter och DI:s gudfader nästan

lika intressant som inblicken i Hasse Olsson. Den Store är som Gordon Gekko i

Wall Street, får vi veta i första stycket. Wow. De möts i - håll i er nu -

'DI:s mötesrum, den exklusiva specialinredda kajutan (en kopia av lord Nelsons

kajuta på Victory)'. Impande. Till och med det faktum att Olsson beter sig

ohyfsat - han hämtar kaffe till sig själv, men skiter i reportern - blir ett

tecken på redaktörens storhet.

Please!"

Resumés reporter var inte sen att slå tillbaka. Johan Såthe skickade ett mycket

argt brev till Finanstidningen. Brevet inleddes:

"Oj, vad förbannade vi blev på Resumé! Och säkert på DI också! Men snälla lilla

du? Har du kissat på dig? Saknas flickvän?

Du verkar inte ha lärt dig särskilt mycket om media och journalistik sedan du

gjorde den nu nedlagda Johans Nyheter. Din löjliga retorik och dina barnsliga

påhopp på Resumé var pinsamma.

Det (är) tråkigt att du inte klarar att skriva om en konkurrent utan att komma

med helt obefogade slag under bältet. För du är väl inte så dum att du tror att

Bonniers eller Hasse Olsson kan beställa plats i Resumé? Den jämförelsen slår

bara tillbaka på dig själv. Folk är inte så dumma som du verkar tro."

Resumé-reportern anar även att Finanstidningen vill lyfta fram Resumés

ärkekonkurrent Spray-ägda Vision, trots att namnet aldrig nämns i

ledarartikeln:

"Men det är väldigt gulligt att du ömmar för Vision. Men om du läste Resumé och

Vision skulle du ganska lätt kunna konstatera vilken av dessa tidningar som har

flest sk affärsnyheter. Alltså: Det går inte att dra paralleller till din

inbillning att snacket skulle säga att Finanstidningen uppfattas som piggare än

Dagens Industri."

Så vem vinner ordkriget? Troligen gäller klyschan "det finns inga vinnare, bara

förlorare".

Bonnier-tidningarna är etablerade och försöker värja sig från

uppstickartidningarna som inte sällan skriver "om den nya ekonomin", däribland

Sprays Vision och MTG:s Dolly.

Men om den nya ekonomin kan bära alla nya tidningar är högst osäkert. Om det nu

kommer att finnas papperstidningar alls?

Märkligt måste det i alla fall kännas för tidningarnas läsare, som undrar över

varför det skriks så högljutt mellan mediehusen på bästa redaktionella plats.

Rolf van den Brink

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.