Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

MTG sluter upp bakom Kanal 5 i bråket med TV4

Publicerad: 18 April 2007, 11:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Kanal 5 och TV4 är i luven på varandra angående förslaget till nya reklamregler för tv. Jan Scherman, vd på TV4 avfärdade Kanal 5s siffror om TV4s förväntade vinstökningar som en Kalle Anka-kalkyl. I sitt remissvar till Kulturdepartementet hänvisar MTG till samma siffror.


Dagens Media har tidigare skrivit om konflikten mellan Kanal 5 och TV4 angående regeringens förslag att de svenska reglerna för annonstid i radio och tv ska harmoniseras med det europeiska tv-direktivet. Förslaget innebär att TV4 får visa, 15 istället för 10 procent reklam under ett dygn. Lika mycket som MTGs kanaler och Kanal 5. Konkurrensverket är positiva i sitt yttrande och menar att förslaget skulle låta TV4 konkurrera på lika villkor.

Manfred Aronsson, styrelseordförande i Kanal 5 menar dock att TV4, som han anser varit gynnade av ett 17 år långt monopol, gynnas än mer av regeringens förslag. Kanal 5 säger att förslaget ger TV4 ytterligare 400 miljoner kronor i reklamintäkter. Tillsammans med slopad koncessionsavgift och den analoga sändningskostnaden skulle TV4 göra en vinst på 1,5 miljarder för 2008.

TV4s vd, Jan Scherman kallade Kanal 5s uträkning för en Kalle Anka-kalkyl, men när nu MTGs remissvar nu inkommit till Kulturdepartementet, redovisar de samma siffror, och tar bestämt avstånd från lagförslaget. MTG skriver i sitt remissvar, undertecknat vdn Anders Nilsson:

"TV4 har levt på ett kommersiellt monopol i 17 år och innan ens monopolet har upphört så avser regeringen stärka den dominans TV4 redan har i och med sin politiskt sanktionerade monopolställning."

Även C More Entertainment (Canal Plus) är kritiska till förslaget och menar, i likhet med Kanal 5 och MTG, att TV4s stärkta ekonomiska ställning gör det möjligt för dem att köpa upp fler exklusiva rättigheter. Rättigheter som Canal Plus är beroende av som betalkanal. Att TV4 köpt rättigheterna till fotbolls-EM 2008 på egen hand ser de som en utveckling i den riktningen.

Positiva till förslaget är Medierådet och Sveriges Annonsörer. Sveriges Annonsörer skriver i sitt remissvar, undertecknat föreningens vd, Anders Ericson och förbundsjuristen Jan Fager:

"Ur en generell ideologisk ståndpunkt anser Sveriges Annonsörer att det aktuella lagförslaget är bra, det vill säga samma villkor bör så långt som det är möjligt gälla för samtliga kommersiella aktörer på denna marknad."

Dock avråder Sveriges Annonsörer att ändringar i radio och tv-lagen införs innan översyn av tv-direktivet är genomförda.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.