Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

MTG köper Playahead för 102 miljoner kronor

Publicerad: 9 Januari 2007, 06:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

MTG köper 90 procent av aktierna i internetcommunityn Playahead för 102 miljoner kronor.


Playahead är största konkurrent till Lunarstorm.

- Playahead är ett av Nordens mest populära, kreativa och spännande varumärken bland communitysajter. Detta förvärv återspeglar vårt fokus på att utvidga MTGs närvaro på nätet genom att erbjuda det bästa inom online-underhållning. För att få sajten att fortsätta växa, förbättra upplevelsen för användarna ytterligare och utnyttja nya applikationer fullt ut kommer vi att bygga vidare på dess framgång, attraktionskraft och funktionalitet, säger MTGs vd och koncernchef Hans-Holger Albrecht i ett pressmeddelande.

Playaheads omsättning under perioden januari-september 2006 uppgick till 18,2 miljoner kronor för den svenska delen av företaget. Rörelseresultatet låg på 6,4 miljoner kronor. Playahead finns även i Norge, Danmark och Storbritannien.

- Vi attrahererar redan den här målgruppen via våra andra kanaler, radio, internet och tv. Det här är ett sätt att få ytterligare tillgång till nästa generation, säger Matthew Hooper, presstalesman för MTG.

Ska ni ta Playahead till fler länder?

- Det återstår att se, men Playahead är ett utvecklingsbart koncept. Om vi tittar på Östeuropa så är den här typen av tillgång väldigt intressant.

MTG ska konsolidera Playaheads resultat inom affärsområdet Viasat Broadcasting. Köpeskillingen betalas över två år och ett belopp på 70 miljoner kronor, för 89 procent av företaget, ska betalas till en början.

Playahead har idag 16 anställda. Grundarna och ledningen ska stanna i företaget.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.