Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

MTG bygger om Cdon

Publicerad: 27 Februari 2008, 07:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

Cdon bygger om sin tio år gamla nätskivbutik. Och passar på att testa nya sätt att nå ut till fler kunder.


Till våren ger MTG-ägda Cdon sin webbutik en grafisk ansiktslyftning. Samtidigt får sajten en ny plattform.

Vad vill ni kunna göra med den nya plattformen som ni inte kan idag?

- Det är mycket. Idag är vår sajt byggd på frames, så Google och andra sökmotorer kan inte spindla sajten, säger Cdons vd Mikael Olander.

- Alltså får vi inga träffar på organiska sök. Och det är illa. Söker du på Michael Jackson vill jag att du får upp Cdon som träff.

Den nya plattformen gör det även enklare för användarna på Cdons kontor i Malmö. Dessutom kommer en mindre del av trafiken på sajten slussas in på en testsajt, där Cdon kan prova olika utformningar, så som utbyte av banners, färgsättningar och olika storlek på bilderna.

Mikael Olander hoppas att testversionen av webbutiken leder till ökad förståelse inom Cdon för hur kunden tänker.

- Anta att 15 procent av de som hoppar av ett påbörjat köp gör det precis vid kassan. Om vi nu kan ändra om kassan och se vilken form som ger minst avhopp, så är det en enormt värdefull information för oss.

På sikt kan även MTGs nyinköpta företag, klädåterförsäljarna Nelly och Linus & Lotta, samt Gymgrossisten och Bodystore, få samma plattform.

- I framtiden ska vi samköra så mycket som möjligt, så som affärssystem och plattformer.

Andra nyheter som lanseras under våren är försäljning av merchandise, i form av t-shirtar, halsdukar och smycken förknippade med musik, spel och filmer. Det hade företaget på prov i höstas och utfallet var så pass gott att t-shirtarna nu blir en permanent produktgrupp.

Hur ska er marknadsföring se ut i framtiden?

- Vi har en kundstock på över en miljon och den måste vi kunna använda bättre. E-post är en grej, men vi behöver analysera de olika kunderna i olika segment, och kanske behandla folk på olika sätt.

- Även där ska vi testa oss fram, så som att ta reda på vilka mejl kunderna tycker är mest intressanta. Vi ligger långt efter andra branscher, till exempel bokklubbar, och vi vill närma oss deras arbetssätt.

Torbjörn Hallgren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.