Nyheter
MSN designas om för att attrahera yngre
Publicerad: 3 september 2008, 10:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
MSN.se som länge varit Sverige största sajt fräschas upp designmässigt och får nya funktioner. Ambitionen är att få besökarna att stanna längre på sajten.
HW
Henrik Widell
MSN.se hade, enligt Kiaindex, 6,4 miljoner unika besökare vecka 35, vilket gör MSN.se till den särklassigt största sajten i Sverige. Men MSNs problem har varit att hålla kvar användarna, då de snabbat rört sig vidare till tjänster som till exempel Hotmail. Sedan några år har MSN dock börjat fylla sajten med innehåll och fräschar nu upp den för att den ska tilltala huvudmålgruppen, män och kvinnor 15-24 år.
- Vi har satt upp flera mål för nya MSN.se men det är inget jag går ut med. Men vi är inte så intresserade av att driva mer bruttotrafik, utan snarare att öka användarnas engagemang för innehållet, säger Peter Holmlund, exekutiv producent för MSN.se.
Han beskriver nya MSN.se som mer bilddriven, mer lättnavigerad och med större och tydligare rubriker. MSNs gamla länklistor är också ett minne blott.
- Sajten har tagits fram speciellt för nordiska förhållanden och det finns ingen annan MSN-sajt i världen som ser ut riktigt på samma sätt.
I samband med omdesignen har MSN.se också knutit ett avtal med TT som ska leverera nyhetsmaterial till sajten. Peter Holmlund berättar lite om framtiden för MSN.se:
- Vi ska lägga till sociala community-funktioner på sajten och även skapa "entry points" från andra sociala nätverk, in till MSN.