Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Motor och spel ska lyfta TV4.se

Publicerad: 3 Oktober 2001, 09:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Sedan lanseringen av den nya sajten har TV4.se femdubblat antalet besök och blivit näst störst bland mediesajterna, enligt vd Otto Sjöberg. Han säger att ökningen har gått snabbare än förutspått, men fler nya undersajter och funktioner startas nu för att ytterligare etablera positionen.


Den första september förra året lanserade TV4.se sin nya sajt. Då hade TV4.se

45.000 besök om dagen. Ett år senare, i augusti i år, hade sajten 157.000 besök

om dagen. Under april var siffran uppe i 200.000 och Otto Sjöberg pekar på dem

när han talar om en femdubbling av besöken.

- Vi är just nu den näst största mediesajten. Vår räckvidd blev i april större

än dn.ses och siffrorna i augusti visar på samma sak, säger han.

Räckviddsiffrorna visar på 770.000 besökare per månad enligt Relevant Knowledge

i augusti. Men TV4.se är inte riktigt nöjda.

- Vi är inte riktigt där vi vill vara. Under hösten är målet att ligga

någonstans mellan 250.000 och 300.000 besök om dagen och en miljon unika

besökare i månaden, säger Otto Sjöberg.

För att nå dit startas en rad nya avdelningar på tv4.se. Nyligen har en ny

motorsajt dragits igång, och den ska inom snar framtid utökas med en

förlängning av eftertextannonseringen för bilar på TV4s text tv. Denna vecka

startar också en ny spelsajt, där besökare kan spela sällskapsspel som Yatzy

och Bridge över nätet.

- Och sajten för vår nya dokusåpa Farmen fick 10.000 besök om dagen redan

första veckan. Det är en av våra mest besökta underavdelningar och just den

typen av sajter, som förlänger och fördjupar tv-programen, ska vi satsa mer på

i framtiden, säger Otto Sjöberg.

Han exemplifierar med en ny sajt för programmet Vem vill bli miljonär, som

startar samtidigt med programmet i oktober.

- Till skillnad från alla tidningar, som egentligen är våra största

konkurrenter bland mediesajterna, är vårt fokus nytta och nöje, inte nyheter.

Det är det som ger oss möjligheterna att etablera oss som den näst största

mediesajten. Och det tänker vi göra, säger Otto Sjöberg.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.