Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

More skriver miljonavtal i Malmö

Publicerad: 21 Juni 1999, 13:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Utomhusföretaget More Group har skrivit avtal om att sälja reklamutrymme på Skånetrafikens bussar i Malmö. Kontraktet gäller i fyra år och är värt 50 miljoner kronor, enligt More.


Totalt omfattas 200 bussar av avtalet. Utrymmet som ska säljas är delar av

långsidorna och bakpartierna. På 50 bussar får More rätt att klä in hela

baksidan med reklam.

- Vi är glada över att ha fått avtalet eftersom vi nu kan erbjuda trafikreklam

i flera storstäder. Detta kommer att driva trafikreklamen ytterligare, säger

Richard Hedlund, VD för svenska More.

Han anser att trafikreklamen är den snabbast växande delen av utomhusmarknaden.

- Vi bedömer att trafikreklamen växer med 20 procent under det närmaste årer.

Grovt räknat räknar vi med att sälja trafikreklam för 20 - 30 miljoner kronor.

Richard Hedlund uppskattar att avtalet på Malmö-trafiken är värt 50 miljoner

kronor under hela avtalstiden. Tidigare hade Mores konkurrent JCDecaux rätt

till reklamutrymmet på Malmöbussarna. Men svenska JCDecaux lämnade inte in

något anbud.

- Vår strategi är att inte jobba med trafikreklam. I alla fall inte i nuläget,

säger Tomas Larsson, VD för svenska JCDecaux.

I stället ska JCDecaux säljorganisation i Malmö sälja lokalreklam på de 155

tavlor i Eurosize-format som JCDecaux har vid gator och väderskydd i Malmö.

- Var femte tavla ska gå till lokala annonsörer. Vi ska också byta ut

väderskydden till en nydesignad modell, säger Tomas Larsson, som liksom Richard

Hedlund tycks uppskatta den tuffa konkurrensen mellan utomhusföretagen.

- Trafikreklamen var tidigare det enda sättet för lokala annonsörer att nå

resenärerna i Malmö. Dessutom startar Metro i Malmö. Det innebär att i ett slag

finns tre möjligheter att nå Malmöresenärerna för lokala annonsörer.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.