Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

More mäter utomhuskampanjer via Internet

Publicerad: 10 Februari 2000, 04:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:31

More sätter upp en egen panel med 500 individer som via Internet får berätta om de har sett och hur de uppfattar utomhuskampanjer.


Tidigare har Sifo genomfört besöksintervjuer där personalen åker ut med

fotoalbum till respondenterna. Nu bygger i stället More en sajt som testpanelen

kan surfa in på och avgöra vilken utomhuskampanj de har sett. Respondenterna

kontaktas via e-post när det är dags. Det är inte främst av kostnadskäl som

More bygger sajten, berättar Richard Hedlund, VD för More.

- Det kostar rätt mycket att rekrytera panelen så det går väl på ett ut.

Fördelen är att vi kan ställa fler i frågor, säger han.

Att rekrytera en Internet-baserad panel är ingen lätt uppgift. Den del av

befolkningen som har tillgång till Internet är ännu inte representativ för hela

befolkningen. More har löst problemet genom att först välja respondenter

slumpvis i hela populationen. De som sedan inte har tillgång till Internet,

ersätter More med respondenter med samma profil, vad gäller exempelvis ålder,

utbildning och inkomst.

- Det är ganska tungt att hitta folk med samma profil. Men det går, säger

Richard Hedlund.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.