Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

More höjer räckvidden med Euroaffischering

Publicerad: 29 September 1999, 07:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Utomhusföretaget More Group hyr hälften av kollegan Euroaffischerings utrymme nästa år. More höjer därmed räckvidden för sina Eurosize-tavlor.


Europaaffischering har uppåt 1.000 Eurosize-tavlor på ett 30-tal orter i

Sverige där varken More eller JCDecaux har några tavlor. Europaaffischerings

tavlor är dubbelsidiga, och det är den ena sidan på alla tavlor, det vill säga

runt 500 ytor, som More ska hyra hela år 2001.

Svenska Mores VD Richard Hedlund tycker att alla vinner på lösningen:

- Annonsörerna får ett effektivare köp. Vi kan erbjuda en större räckvidd.

Euroaffischering kan bättre nå ut med sina produkter, vi har ju större

säljkraft än de.

Frågan är dock om More kan öka sin försäljning i reda pengar genom samarbetet.

Räckvidden är teoretiskt 1,4 miljoner invånare och nettovärdet på utrymmet för

ett år är drygt 13 miljoner kronor. Dock borde More ha fått en rejäl rabatt.

- Framförallt är det här bra för kunderna, kommenterar Richard Hedlund.

Samarbetet innebär inte att More och Euroaffischering slutar att konkurrera med

varandra, enligt Roger Önneberg, VD för Euroaffischering.

- Det finns ingen sådan klausul. Den andra sidan av våra tavlor disponerar vi

hur vi vill, säger han.

Blir samarbetet så lyckat som det var tänkt ska det löpa längre än till och med

år 2001.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.