tisdag28 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Monsters siffror stämmer inte"

Publicerad: 11 september 2008, 05:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40

Monsters index som visar att medie- reklam- och pr-branschens arbetsmarknad sjunker som en sten får kritik.


EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dagens Media berättade i går att antalet utannonserade jobb på nätet i Sverige sjönk i augusti för den sjätte månaden i rad, enligt Monster Employment Index.

Enligt Mosterns siffror är det arbetstillfällena inom branscherna reklam, pr och media som har sjunkit mest.

Detta fick Björn Olander, vd för Hyrverket som hyr ut konsulter inom reklam, marknadsföring, PR, information och design att reagera.

- Jag blev arg när jag läste det. Monster har så pass få uppdrag i dessa branscher att deras siffror inte blir statistiskt signifikanta. Denna typ av jobb ligger oftast inte på Monster, säger han.

Hyrverket, som i dagsläget har ett 70-tal konsulter, märker inte någon nedgång.

- Om alla pratar om en nedgång blir det en självuppfyllande profetia. Vi märker fortfarande sug efter konsulter och rekrytering. Omsättningsmässning ligger vi på samma nivå som förra året, säger Björn Olander.

Han får även medhåll av Lars-Ola Nordqvist, vd för pr-byrån Comvision, samt styrelseledamot i branschorganisationen Svenska PR-företagen.

- Pr-branschen annonserar traditionellt inte på sajter som Monter. Här rekryterar man inom branschen eller via rekryteringskonsulter, varvid den bild som Monster ger blir missvisande.

Lars-Ola Nordqvist säger att Svenska PR-företagens medlemmar, som består av små och mellanstora byråer, fortfarande uppvisar tillväxt. Både gällande omsättning och nyanställningar.

- Det är flera som anställer nu. Pr-branschen har historiskt drabbats mindre än reklambranschen av lågkonjunkturer då företagen efterfrågar mer kostnadseffektiv kommunikation. Då står pr sig väldigt bra mot dyra reklamkampanjer.

Monsters marknadschef, Stefan Rizvi, förklarar dock att deras index baseras på de fem största sajterna för utannonserade tjänster i Sverige, däribland Ams.se samt privata aktörer.

- Urvalet är statistiskt säkerställt och speglar inte bara våran sajt. Vi kan se att antalet utannonserade jobb inom reklam, pr- och information har sjunkit med 7 procent i augisti, jämfört med samma period föregående år, säger han.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev