Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Monsterattack i batterikampanj

Publicerad: 19 November 2008, 08:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Batteriinsamlingen vill undvika pekpinnar och satsar på kalkonskräckis i sin nya kampanj, som Granath Euro RSCG ligger bakom. <b>Se filmen här. </b>


Den 17 november startade Batteriinsamlingens nya kampanj The Misstreated, eller "de felbehandlade". Kampanjen går i tre veckor och visar vad som kan hända om man inte behandlar batterier väl. Den syns i tv, på bio, på nätet och i print, kvällspress och morgonpress.

- November och december blir en mäktig manifestation från Batteriinsamlingen på olika sätt. Från och med årsskiftet är det inte längre Naturvårdsverket som har informationsansvaret för Batteriinsamling utan det övergår till producenterna. Så det här är sista tillfället för dem att påminna om en viktig fråga, säger Göran Berggard, projektledare, Granath Euro RSCG.

Göran Berggard säger att det är en utmaning att överträffa den förra kampanjen, Batteriparaden, som gick förra julen. Mätningar från NMA visade att 96 procent i målgruppen hade sett den kampanjen.

- Med det finns inget egenvärde att slå de värdena, bara att forstätta ge bra och omtyckta kampanjer. För batteriinsamling är en lågintressefråga och därför blir just "liking" så viktigt, säger Göran Berggard.

Inför och under jul kommer batteriparaden att gå i tv och på bio. Där tänker Batteriinsamlingen att etablera en jultradition.

The Misstreated är en film i svartvit 50-talsanda där vi får se vad som händer om vi inte behandlar använda batterier på rätt sätt. Skaparna inspirerades av Ed Wood, en regissör som gjort sig känd för sina skräckfilmer som var så dåliga att de i stället blev roliga.

- När det är myndigheter som kommunicerar är det viktigt att inte ha pekpinnar. Vi ville visa att det finns farliga konsekvenser med att slänga batterier i soporna eller naturen, men inte göra skräckfilm av det, säger Fredrik Espmark, copy och planner på Granath Euro RSCG.

Arbetsgrupp på Granath Euro RSCG: Göran Berggard, projektledare; Niklas Bergström, ad; Fredrik Espmark, planner/copy; Mattis Bernstone, ad-ass; Lotta Lindqvist, produktionsledning; Henrik Pruggler, Internet.Övriga: Anna Romson, ad.

Produktionsbolag: Hobbyfilm Regissör: Vesa Mannien Mediabyrå: Vizeum

Helena Engelbrecht

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.