Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Moderna Tider vinner i MD - öppning för alkoholreklam

Publicerad: 22 maj 2002, 06:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Marknadsdomstolen har preliminärt beslutat att inte förbjuda tidningen Moderna Tider att ta in alkoholannonser. Beslutet pekar på att tidningen slutligen frias i det prejudicerande målet och att alkoholreklam kommer att tillåtas.


- Beslutet är ett steg i rätt riktning för annonsörer och medier och ett bakslag för Konsumentombudsmannen (den ansvariga myndigheten), säger Mats Jansson, advokat som företräder Moderna Tider i målet.

Han påpekar dock att målet ännu inte är avgjort.

- Det är inget slutgiltigt beslut, men det pekar i rätt riktning och är en halv bekräftelse från Marknadsdomstolen på att tingsrätten gjorde rätt när de friade tidningen Gourmet.

Konsumentombudsmannen (KO) lämnade in en stämningsansökan mot Moderna Tider och den aktuella spritannonsören sedan tidningen publicerat en whisky-annons. Moderna Tider motiverade införandet med att Stockholms tingsrätt redan friat tidningen Gourmet i ett liknande mål.

Eftersom KO ser ärendet som prioriterat har de yrkat på ett så kallat interimistiskt (preliminärt ) förbud för Moderna Tider att ta in mer alkoholreklam, ett begäran som Marknadsdomstolen alltså avslog.

- Det är skönt att Marknadsdomstolen gör en så förnuftig bedömning av domen i Stockholms Tingsrätt, även om beslutet bara är interimistiskt , säger Susanna Popova, chefredaktör och ansvarig utgivare för Moderna Tider.

Från KOs sida vill man dock framhålla att tidigare lagstiftning fortfarande gäller.

- Om vi förlorar de prejudicerande målen i Marknadsdomstolen är det upp till riksdagen att ändra lagen. Men till dess gäller svensk lag. Det anser även Annonsörföreningen som uppmanat sina medlemmar att avvakta domslutet, säger Catharina Jonson, handläggare på Konsumentverket

Om Moderna Tider och Gourmet slutligen frias i högsta instansen Marknadsdomstolen - ett beslut som kan komma att dröja många månader till - innebär det ny rättspraxis på området och att alkoholreklamen släpps fri. Gourmetmålet blir troligtvis det som avgörs först, eftersom det inkom tidigare till Marknadsdomstolen.

Marknaden för alkoholreklam uppskattas vara värd hundratals miljoner kronor årligen för medierna.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev