Moderaternas pr-chef: Filippa är en tillgång

2007-01-08 13:09 Rolf van den Brink  

Filippa Reinfeldt har fått publicitet som ingen statsministerfru förr har fått. Hon har på kort tid prytt omslagen på tidningar som Amelia och Mama och i paret Reinfeldt ser Sverige ut att ha fått en variant på the Clintons. Men att det skulle var en medveten kommunikationsstrategi från moderaterna förnekar deras kommunikationschef Pär Henriksson.

- Nej. Det har inte varit medvetet. Filippa har själv valt de medier hon vill förekomma i, säger Pär Henriksson.

Han har två förklaringar till varför Filippa Reinfeldt har fått så stort utrymme i medierna.

- Hon tillhör en ny generation och har gjort en egen karriär och har en tung politisk post som landstingsråd i Stockholms läns landsting. Sedan råder det alltid en stor nyfikenhet på en ny statsminister och hans fru.

Vad betyder all positiv uppmärksamhet som Filippa Reinfeldt har fått för moderaterna?

- Det är svårt att bedöma. Hon är en tillgång. Det är bra att duktiga moderater uppmärksammas.

Men hon uppmärksammas ju mest i rollen som bullbakande hemmafru. Sprider inte det ett cementerat könstänk och en ärkekonservativ bild av moderaterna?

- Jag tror inte att det är någon fara. Hon har ju en tung politisk position. Stockholms läns landsting är ju en av Sveriges största arbetsgivare. Sedan kan det uppfattas som om Filippa är med i fler medier än hon är. Gör hon en intervju för Amelia så återfinns den ju i Aftonbladet, Expressen och inte minst på internet.

Reinfeldts som Sveriges Clintons. Vad skulle det innebära för moderaterna?

- Jag tror inte det påverkar partiet eller politiken i egentligen. Och uppmärksamheten gäller inte bara Fredrik och Filippa. Mediernas personintresse ökar, det får alla för politiska företrädare acceptera och leva med.

Vilka är det som ska personifiera moderaterna?

- Det är våra ledande företrädare som ska lyftas fram, exempelvis ministrarna.

Göran Perssons förra fru fick ju ingen större uppmärksamhet. Är ni moderater med medievana än socialdemokraterna?

- Nej, men vi har ett helt annat medielandskap än när den socialdemokratiska regeringen tillträdde 1994. Idag finns internet och helt andra kanaler, livsstilspressen har exploderat det sista året och den intresserar sig för politiker och folk från näringslivet på ett helt annat sätt.

Vad blir viktigast för moderaterna att kommunicera ut under 2007?

- I januari ska vi försöka göra en grej på att skattesänkningen märks på januarilönen. Förhoppningsvis ser vi också effekterna av jobbpolitiken. Så ska vi berätta om avskaffandet av stopplagen inom vården så att fler kan starta eget. I mars är det kommunal rikskonferens. Almedalen till sommaren och partistämman i höst.

Rolf van den Brink

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt